Nieuws10 mei '12 08:50Aangepast op 10 mei '12 13:35

VVD: Taken ProRail naar Rijkswaterstaat

Auteur: Melvin Captein

VVD-kamerlid Charlie Aptroot is helemaal klaar met spoorbeheerder ProRail. Als het aan hem ligt wordt het bedrijf opgeheven en worden de taken volledig overgenomen door Rijkswaterstaat.

Aptroot liet op BNR weten dat hij denkt dat er snel besluiten genomen kunnen worden. "Ik was het al een tijdje zat, maar nu lijkt de hele Kamer er klaar mee te zijn."

Chaos
Door de chaos op het spoor en ophef over hoge salarissen voor topmannen kwam ProRail de laatste tijd met regelmaat negatief in het nieuws. Aptroot wil meer en snelle invloed kunnen uitoefenen om dit te veranderen. "ProRail is nu al een staatsbedrijf, maar als we vanuit de regering iets willen, moet dat eerst langs de directie. We hebben dus niet echt invloed, terwijl we wel alles betalen. Dat moet veranderen."

Aptroot vindt de organisatie log en duur. "In vier jaar is het personeelsbestand met 1300 mensen gegroeid, maar elke winter staat het spoor vast. Ze bouwen een duur centrum, waar vervolgens de noodstroomvoorziening wordt vergeten. Dat kan veel beter."

Aan de knoppen
Rijkswaterstaat presteert volgens Aptroot veel beter. Hij wil daarom dat die organisatie een aparte afdeling voor het spoor krijgt. Eerder drong onder meer de ChristenUnie aan op het opheffen van het spoorbedrijf en de oprichting van een staatsbedrijf.

PvdA en CDA willen slechts een deel van de ProRail taken onderbrengen bij Rijkswaterstaat. Aptroot pleit echter voor "een slanke organisatie waar we zelf aan de knoppen kunnen zitten."

Reizigersvereniging Rover vindt ook dat de spoorbeheerder direct onder het ministerie zou moeten vallen.

Ergernis
De ergernis in de Tweede Kamer over het functioneren is de afgelopen jaren naar grote hoogte gegroeid. Problemen in de winter op het spoor werden veelal in de schoenen van ProRail geschoven. Aanhoudende zorg was er ook over de precieze inzet van geld voor het spoor.

In het verleden was, naast het vervoer, het beheer van de rails, wissels en bovenleidingen onderdeel van het staatsbedrijf NS. Daaraan kwam een einde toen er een splitsing werd aangebracht tussen het spoorvervoer (met als grootste speler de NS), en beheer (ProRail). ProRail is vervolgens door de overheid op afstand gezet.

Apptalk
De BNR apptalk gaat vandaag in op de stelling dat het spoor beter door de overheid beheerd kan worden.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen