Nieuws18 feb '12 11:57Aangepast op 19 feb '12 08:19

Bloggen op naaldhakken [slideshow]

Auteur: Karin Backx

Ze schieten als paddestoelen uit de grond. Modeblogs. Maar hoe maak je hier ook serieus werk van? De 17-jarige Lara Rose Roskam sprak erover met imagoconsultant en ondernemer Dyanne Beekman.

Modeblogs duiken steeds vaker op. Volgens Lilian Custers, woordvoerder van Dutch Fashion Foundation, heeft dat onder meer te maken met de consument. Die willen een 'eerlijkere en onafhankelijkere content.'

"Ze voelen zich daarmee eerder verbonden met bloggers", aldus Custers. "Bloggers zitten razendsnel op het nieuws en vertalen het naar posts op hun blogspot. Ze worden inmiddels als even invloedrijk als journalisten gezien. Ze worden ook uitgenodigd voor shows en events."

Tone of voice
Om onderscheidend te zijn als blogger moet je een eigen stijl neerzetten en een eigen tone of voice hebben. "Je moet ook veel communiceren met je volgers, zodat je overal zichtbaar bent",  vult Custers aan.

De 17-jarige Lara Rose Roskam heeft sinds een jaar een eigen modeblog. "Ik blog over mode, trends, alles eigenlijk op fashiongebied," vertelt Roskam.

Wijde wereld
"Ik had eigenlijk niet vewacht dat ik er écht de wijde wereld mee zou ingaan, maar toen kreeg ik zoveel reacties, dat ik er steeds verder in ben gegaan."

Van kinds af aan is Roskam al met mode bezig. "Ik haalde de kleren van mijn moeder uit de kast en maakte daar iets mee."

Iets zintuigelijks
Volgens imagconsultant Dyanne Beekman zegt mode iets over wie je bent. "Mode is niet alleen kleding en uiterlijk, maar ook iets zintuigelijks. Voelen, ruiken en horen."

Beekman runt ruim zestien jaar haar bedrijf, de Beekman Group. Hiermee richt ze zich naast coaching en advies, ook op het ontwerpen van bedrijfskleding, een eigen kledinglijn en het organiseren van events.

Holistische kijk
Volgens Beekman, die een holistische visie heeft, moet je je nooit op één ding focussen, maar zo breed mogelijk inzetten.

Zo'n drie keer per week post Roskam een nieuwe update op haar blog. Ze heeft momenteel 200 volgers en 6000 unieke bezoekers en dat aantal groeit met de dag. "Ik moet wel regelmatig updaten, anders raak ik volgers kwijt." 

Gratis leven
Ze krijgt ook artikelen toegestuurd door verschillende webwinkels bijvoorbeeld. "Ik pak alleen dingen aan die passen bij mijn stijl," stelt ze resoluut. 

Beekman: "Je krijgt zoveel aangeboden. Ik kan wel gratis door het leven. Het is heel verleidelijk allemaal, maar ik doe nooit iets voor het geld. Uiteindelijk kun je er goed van leven, maar blijf bij wie je bent", adviseert ze.

Luister elke zaterdag om 11.30 uur naar BNR Generatie Einstein.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen