Nieuws6 jun '13 11:27Aangepast op 6 jun '13 15:12

Vomar wil wel wat minder 'blauwen' in Amsterdam

Auteur: Fleur de Bruijn

Goed nieuws voor de supermarktbranche: de omzet trekt aan, blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers. Albert Heijn is nog altijd de meest dominante speler, maar 'vooral in Amsterdam mag er wel iets gebeuren aan het aantal ‘blauwen’.'

Dit zegt Harrie Westra, directeur van supermarktketen Vomar tegen BNR’s Paul van Liempt. Het woord Albert Heijn krijgt Westra niet over zijn lippen. Als hij over zijn grootste concurrent spreekt, valt consequent het woord ‘blauwen’, als synoniem voor de grootste supermarktketen van Nederland.  

Heer en meester
Met 59 vestigingen is de Voordeel Markt (Vomar) een relatief kleine speler. Vomar is wel een grote naam in Noord-Holland, omdat de supermarktketen zich sinds de oprichting 45 jaar geleden met name in Noord-Holland vestigt. Maar in Amsterdam is Albert Heijn heer en meester en als het aan Westra ligt, komt daar binnenkort verandering in.

“De consument in Amsterdam ziet in 63 procent van de gevallen als eerste supermarkt de ‘blauwe concurrent’. Consumenten zijn gebaat bij concurrentie want dan dalen de prijzen en de prijzen in Amsterdam mogen best wat naar beneden.”

De kritiek dat Albert Heijn te dominant is in Amsterdam, deelt Westra niet. “Zij hebben hun best gedaan voor hun plek. Als iemand groter is,  moeten wij ons best doen om ook groter te worden.”

Stadsdeel Centrum
Bovendien, zegt Westra, is er genoeg ruimte in Amsterdam om de plek naast Albert Heijn in te nemen of de plek misschien wel over te nemen. Maar het centrum zal in ieder geval niet door Vomar worden overgenomen. In dat stadsdeel is Albert Heijn met 71 winkels alleenheerser. “Wij willen wat grotere supermarkten met parkeergelegenheden. Dat hebben ook al onze Amsterdamse supermarkten. In de binnenstad zijn die voorzieningen bijna niet te creëren. Wij kiezen marktgebieden waar we gezinnen kunnen ontvangen en mensen die hun weekboodschappen doen.”

Omzetstijging
Supermarkten hebben in mei de omzet met 3,7 procent zien stijgen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In totaal werd voor zo’n 3,22 miljard euro aan producten verkocht. Dat maakte onderzoeksbureau GfK donderdag bekend.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen