BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Nieuws

'Duurzaamheid niet-te-missen megatrend'

  • BNR Webredactie
donderdag 21 maart 2013, 11:14
Sander van 't Noordende (Accenture): "Je moet goed nadenken aan welke van die trends je je strategie ophangt"

Bij het uitstippelen van je strategie moet je als bedrijf de maatschappelijke ontwikkelingen in de gaten houden, om niet naast Kodak op het kerkhof te belanden, zegt Sander van 't Noordende, wereldwijde chef van de managementconsulting-afdeling van Accenture, op BNR.

Sander van 't Noordende, group chief executive van Accenture Management Consulting, , was donderdag te gast bij Paul van Liempt, waar hij onder meer sprak over de manier waarop hij bedrijven van advies voorziet. "Wij zijn niet een soort rondreizende schoolmeester (...). Wij gaan het gesprek aan over wat er in de wereld gebeurt en delen ons perspectief. Uiteindelijk is het aan onze klanten om te besluiten welke strategie zij kiezen, waar wij dan vervolgens graag helpen om die strategie uit te voeren, want dat is 90 procent van ons werk."

Megatrends
Volgens Van 't Noordende is het belangrijk dat bedrijven bij het kiezen van een strategie rekening houden met, zoals hij het noemt, 'megatrends', oftewel invloedrijke lange-termijnontwikkelingen. "Die [trends] gaan niet weg de komende vijf of tien jaar. De verstedelijking gaat door, de noodzaak om verstandiger om te springen met resources gaat door, vergrijzing: dat zijn trends die de komende vijf tot tien jaar invloed hebben. Ons statement is: je moet goed nadenken aan welke van die trends je je strategie ophangt."

Als voorbeeld noemt Van 't Noordende Philips, dat heeft gekozen voor een sterke nadruk op gezondheidszorg, waarmee het inspeelt op de vergrijzing. "Dat is iets waar je jaren mee vooruit kan, zou ik zeggen."

Kerkhof
Met bedrijven die zulke 'megatrends' negeren, loopt het niet goed af, zegt Van 't Noordende. Zo miste Kodak de boot toen digitale fotografie werd geïntroduceerd. Een faillissement volgde. "Er liggen veel van dat soort bedrijven op het kerkhof, zo noem ik het maar."

Een boot die bedrijven ook niet mogen missen wat Van 't Noordende betreft, is duurzaamheid. "Ik denk dat als je daar als bedrijf niet op de een of andere manier een antwoord op hebt, je uiteindelijk -misschien pas over tien, twintig, dertig jaar, terug naar het Kodak-voorbeeld- uit business bent."

Uitstraling
En dat hebben de meeste multinationals inmiddels wel door, zegt hij. Kijk maar naar Unilever, waar topman Paul Polman een sterke nadruk legt op duurzame groei. Van 't Noordende: "Het feit dat Paul als ceo van een van de grootste bedrijven ter wereld dat zegt en daarin voorop loopt, moet niet onderschat worden voor het bedrijf zelf. Ook moet niet onderschat worden wat de uitstraling daarvan is naar alle andere bedrijven."

AccentureOndernemenPaul van Liempt
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Ondernemerspanel over de noodlijdende reisbranche

'Ondernemers zijn door hun reserves heen'

'Rek is er volledig uit bij ondernemers'

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image
BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play