
In december werd bekend dat zeven bedrijven zich jarenlang schuldig hebben gemaakt aan verboden kartelvorming bij de verkoop van beeldbuizen. De Europese Commissie legde de bedrijven een boete op van 1,47 miljard euro.
Volgens ConsumentenClaim betaalden vrijwel alle consumenten die tussen 1996 en 2006 een televisie of een computermonitor kochten zo'n 10 procent te veel door de kartelafspraken.
Philips
Met 55 procent van de
meldingen steekt Philip met kop en schouders boven de rest uit. Daarna volgen Panasonic, Sony, JVC en Samsung elk met minder
dan 10 procent. Niet alleen particulieren hebben zich laten
registreren, maar ook bijvoorbeeld bedrijven met in één keer 500
toestellen.
ConsumentenClaim brengt pas kosten in rekening als de massaclaim succesvol afloopt. Volgens directeur Stef Smit kan dat 5 tot 25 procent van de opbrengst zijn. Hij weet niet hoeveel mensen zich uiteindelijk zullen melden. ''Maar het gaat om een potentieel van miljoenen consumenten. Je moet alleen wel de bon nog hebben en de moeite doen.''
Aanmelden op de website kan de komende maanden nog. Er loopt nog een hoger beroep van Philips tegen het oordeel over de kartelvorming.