Nieuws11 okt '11 17:29Aangepast op 14 okt '11 13:16

Jongeren moeten leren betalen voor cultuur

Auteur: Saskia van Huijgevoort

Het zijn lastige tijden voor kunstenaars en theatermakers. Er wordt flink bezuinigd in de cultuursector en de BTW op de podiumkunsten is per 1 juli verhoogd naar 19 procent. Wie in deze markt jongeren aan zich probeert te binden, móet creatief zijn. Hoe ga je de concurrentie aan met Facebook, MSN en de Wi?

Door: Suzanne van den Oudenrijn
Hoofdredacteur Marjolein Theunissen van Cultuurbewust.nl is daarom deze week gestart met crowdfunding. Bezoekers kunnen op haar website terecht voor het aanschaffen van cultuurgeschenken, maar ze kunnen er nu ook virtuele bakstenen kopen. Met dat geld wordt de cultuursector gesponsord.

“Vanwege de bezuinigingen zijn we gaan denken over hoe we de artiest dichter bij de consument kunnen brengen, dat leidde tot de webshop", zo vertelde Marjolein deze week in BNR Generatie Einstein. 

Privésector
Ook Jazzvirtuoos Peter Guidi ziet de betrokkenheid van de privésector steeds noodzakelijker worden. Hij wordt vooral veel geprezen om zijn begeleiding van jonge talenten bij het Conservatorium en de muziekschool in Amsterdam.

Guidi moet het daarbij vooral hebben van zijn eindeloze enthousiasme en doorzettingsvermogen. Een muziekopleiding volgde hij niet. “Ik ging naar het conservatorium van het leven”.

Roem
Beiden hebben een flinke kast vol prijzen in de wacht gesleept. Theunissen als startende ondernemer en Guidi voor zijn eigen muzikale prestaties maar ook met zijn junior-bands. De muzikant bestrijdt dat jazz muziek is voor de  oudere generatie”.

“Ik begin nu al met leerlingen van negen jaar, ze moeten er mee in aanraking komen, dan gaan ze er vanzelf van houden”. Guidi zelf werd vorig jaar benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau.

Rijk worden
Rijk wordt de muzikant niet van al die prijzen. De meest recente prijs die hij in de wacht sleepte met zijn bigband, in Kerkrade, kostte hem 65,- euro aan onkosten.

“Zowel de oude als de nieuwe generatie moet leren dat je cultuur een ervaring is en dat je daarvoor moet betalen, alles moet nu maar goedkoop zijn”.

Theunissen is het daar mee eens. Zelf schrijft ze met haar bedrijf inmiddels na 2,5 jaar zwarte cijfers. Wat ze nu verdient? Dat zegt ze liever niet. Iedere verkoop levert de ondernemer commissie op en daarnaast zijn er nog de advertentie-inkomsten.

Social media
Het gebruik van social media speelt een grote rol in het succes van de website van Theunissen. Zo kent de site een online webassistent die de Facebook-account van bezoekers gebruikt om suggesties voor producten te doen. Toch kon naast de virtuele winkel de komst van een 'echte' winkel niet uitblijven.

De virtuele shopassistent Lisa gaat daarom nu ook de straat op. “Online is de concurrentie enorm”, zo vertelt de jonge ondernemer. “Cultuur op het scherm zoals op Facebook kan nooit de cultuur op straat vervangen”, zo vindt Guidi dan ook. De twee sluiten samenwerking in de toekomst zeker niet uit.

Luister naar het volledige interview tussen de 24-jarige cultuurondernemer Marjolein Theunissen en jazzmuzikant Peter Guidi in BNR Generatie Einstein, via de podcast van 8 oktober.

Klik hier om meer te lezen over de start van het bedrijf van Theunissen.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen