Nieuws6 mrt '12 08:50Aangepast op 6 mrt '12 09:17

Schiphol heeft last van vliegtaks

Auteur: Edme Koorstra

De invoering van de vliegtaks vermindert de uitstoot van het schadelijke CO2, maar is tegelijk slecht voor de internationale positie van Schiphol.

Het leidt bovendien tot minder passagiers voor KLM en duurdere vliegtickets. Dat blijkt uit een rapport dat staatssecretaris Joop Atsma van Infrastructuur en Milieu naar de Kamer heeft gestuurd.

Minder passagiers
Als KLM alle kosten van de taks doorberekent in de prijs van het ticket, kan dat de luchtvaartmaatschappij dit jaar 150.000 passagiers kosten. Dat kan leiden tot een omzetderving van 3,6 miljoen euro op Schiphol, waardoor mogelijk 200 banen verdwijnen. Bij een stijging van de CO2-prijs zijn de gevolgen nog groter.

Concurrentie
Het kabinet was zeer kritisch over de taks, die begin dit jaar in de Europese Unie is ingevoerd. Atsma wil dat de hele wereld de Europese vliegtaks overneemt, zodat er weer sprake is van eerlijke concurrentie. Hij zal daar vrijdag in Brussel weer voor pleiten.

Tegen de Europese CO2-belasting is nog veel verzet in de luchtvaartbranche zelf, juist omdat de taks alleen in Europa geldt en niet wereldwijd.

Slecht moment
Veel maatschappijen stellen bovendien dat ze al erg hun best doen om de uitstoot van het bekendste broeikasgas terug te dringen. De extra heffing komt ook nog op een moment dat de sector het al moeilijk heeft door de kwakkelende economie en hoge brandstofprijzen.

Maatregelen
Schiphol wordt extra zwaar getroffen omdat het een overstap vormt voor veel vliegverkeer over de Atlantische Oceaan. De verplichte deelname van niet-Europese maatschappijen die in Europa willen landen heeft geleid tot toenemende politieke en juridische druk van derde landen en tot dreiging met tegenmaatregelen zoals een boycot of extra kosten voor de maatschappij om over een land heen te vliegen.

Als deze tegenmaatregelen doorgezet worden loopt de schade voor de luchtvaartsector verder op, aldus Atsma.

Gerelateerde artikelen