
De Nederlandse Mededingingsautoriteit NMa heeft zo'n veertig van die sites onderzocht. "Op meer dan 60 procent van de onderzochte vergelijkingssites klopt
een belangrijk deel van de spaarrentes of verzekeringspremies niet'',
aldus de NMa.
Te weinig
Bovendien toont bijna een derde van de sites voor
spaarproducten en maar liefst driekwart van de vergelijkers voor
verzekeringen te weinig producten, zodat consumenten op basis daarvan
niet altijd de beste keuze maken.
Bij ongeveer de helft van vergelijkingssites is het lastig te achterhalen wie er eigenlijk achter zit of hoe er geld verdiend wordt.
Gedragscode
De NMa pleit dan ook voor een gedragscode voor dat soort websites. In
de tussentijd raadt de concurrentiewaakhond consumenten aan om meerdere
sites te raadplegen en om de gegevens op de websites af te zetten tegen
de informatie op de site van de bank of verzekeraar zelf.
Volledig en correct
"Vergelijkingssites zijn heel nuttig voor de consument, maar dan
moeten ze wel volledig, correct en transparant zijn'', zegt bestuurslid
Henk Don van de NMa. "Anders heb je er nog niets aan, omdat je niet
weet of je de beste keuze krijgt voorgeschoteld.''