Nieuws14 dec '11 08:16Aangepast op 14 dec '11 10:27

CDA tegen plan maximumsnelheid

Auteur: BNR Webredactie

Het CDA eist dat minister Melanie Schultz van Verkeer haar plan voor het verhogen van de maximumsnelheid aanpast, anders gaat de fractie niet akkoord.

Het CDA dreigt vandaag in het debat over de verhoging van de maximumsnelheid niet akkoord te gaan met het voorstel van de verkeersminister. CDA-Tweede Kamerlid Sander de Rouwe wil dat het verhogen van de maximumsnelheid op een "fatsoenlijke en verantwoorde" manier gebeurt.

Maatregelen
Hij wil niet tientallen miljoenen euro's uitgeven aan milieumaatregelen, terwijl iedereen de broekriem aan moet halen. Op die plekken wordt de snelheid daarom wat hem betreft niet verhoogd. Dat zal vooral gelden voor snelwegen rond de grote steden.

Milieugrenzen
De Rouwe wil -net als bijvoorbeeld het gemeentebestuur in Rotterdam- een onderbouwing zien van de claim dat de milieugrenzen rond Rotterdam niet worden overschreden, als de snelheidsbeperking tot 80 kilometer daar wordt opgeheven.

Veiliger
Ook vindt hij dat Schultz de wegen eerst veiliger moet maken voor de maximumsnelheid wordt verhoogd naar 130 kilometer per uur. De Rouwe schat dat de minister haar plannen voor 130 kilometer op de meeste trajecten wel gewoon zoals gepland in september 2012 kan invoeren.

Auto-industrie eens met CDA
BNR's Paul van Liempt sprak met Harald Bresser van de RAI Vereniging, de koepelorganisatie van de automobielindustrie. Of hij het niet ziet zitten om ' lekker door te kunnen scheuren'?

"Nee, wij zijn voor duurzame mobiliteit, lekker doorscheuren past daar niet in. Als je 130 gaat rijden verbruikt een auto meer benzine en stoot meer schadelijke stoffen uit. Dat vinden wij in het kader van luchtkwaliteit en verkeersveilighied geen goed idee. Wat het CDA voorstelt als compromis vinden wij een heel goede, dus op sommige plekken wel de snelheid verhogen, op andere niet."
 

Gerelateerde artikelen