Ook andere ziekenhuizen werven fondsen door middel van vriendenfondsen. De ziekenhuizen halen steeds meer giften op bij mensen die wel eens binnen hun muren komen.
Annette Visser van het Rijnstate Vriendenfonds meent dat ze het geld best goed kunnen gebruiken. “We beginnen het vriendenfonds eigenlijk om meer te kunnen doen binnen onze ziekenhuizen voor patiënten op het gebied van onderzoek, vernieuwing en patiëntenvoorzieningen.”
Minder te besteden
Visser merkt namelijk dat ziekenhuizen steeds minder te besteden hebben voor
zaken die niet direct noodzakelijk, maar wel belangrijk zijn. “Budgetten worden
steeds krapper. Om er voor te zorgen dat we wel meer ruimte krijgen om die
projecten uit te kunnen voeren gaan we actief werven in onze omgeving.”
En dat een vriendenfonds lucratief is bewijst het Erasmus MC in Rotterdam. Het fonds bestaat pas vijf jaar, maar het heeft nu al 4.000 actieve donateurs. De afgelopen drie jaar waren deze donateurs goed voor meer dan 2 miljoen euro per jaar.
Achterban
Wim Waninger van het Erasmus MC Vriendenfonds zegt dat de sleutel voor het
succes ligt bij de innige band met de achterban. “Het is belangrijk dat je een
donateur aan je bindt en laat zien waar het allemaal om gaat. Zo hebben wij één
keer per jaar een vriendendag en nodigen we de vrienden met partner uit om op
die dag een kijkje achter de schermen te komen nemen.”
Maar de aantrekkingskracht van het vriendenfonds wordt niet alleen bepaald door leuke uitstapjes, meent Annette Visser. “Dat je het ziekenhuis kent, dat je je betrokken voelt en ook dat je uiteindelijk in het ziekenhuis terug kunt zien wat er met je geld is gebeurd.”
Traditionele fondsen
De donateurs kunnen dus heel goed controleren waar hun geld naar toe gaat. En
hiermee hebben de vriendenfondsen een groot voordeel ten opzichte van de
traditionele fondsen als de KWF Kankerbestrijding en de Hartstichting, weet ook
Wim Waninger. “Als je geld geeft aan een Hartstichting, Nierstichting of KWF
dan weet je wel dat het geld goed besteed wordt, maar je weet niet concreet
waar het dan aan ten goede komt.”
Doel
De vriendenfondsen hebben dit probleem juist niet. Donateurs zien de nieuwe
bankjes en TV’s immers iedere keer als ze het ziekenhuis binnen lopen. Over
vijf jaar wil Waninger met z’n vriendenfonds 6 a 7 miljoen euro gaan binnenhalen. Dat
is nu nog geen één vriendenfonds gelukt, maar Waninger denkt groots. “Het is
vaak iets psychologisch: het is maar net waar je je doel stelt.”