Programma6 sep '12 07:31

Ziekenhuizen doen beroep op vrienden

Auteur: Anne-Greet Haars

Ziekenhuizen gaan steeds meer de boer op om geld in te zamelen. Vandaag lanceert het Rijnstate Ziekenhuis in Arnhem een zogeheten vriendenclub. Maar ze zijn niet de enige.

Ook andere ziekenhuizen werven fondsen door middel van vriendenfondsen. De ziekenhuizen halen steeds meer giften op bij mensen die wel eens binnen hun muren komen.

Annette Visser van het Rijnstate Vriendenfonds meent dat ze het geld best goed kunnen gebruiken. “We beginnen het vriendenfonds eigenlijk om meer te kunnen doen binnen onze ziekenhuizen voor patiënten op het gebied van onderzoek, vernieuwing en patiëntenvoorzieningen.”

Minder te besteden
Visser merkt namelijk dat ziekenhuizen steeds minder te besteden hebben voor zaken die niet direct noodzakelijk, maar wel belangrijk zijn. “Budgetten worden steeds krapper. Om er voor te zorgen dat we wel meer ruimte krijgen om die projecten uit te kunnen voeren gaan we actief werven in onze omgeving.”

En dat een vriendenfonds lucratief is bewijst het Erasmus MC in Rotterdam. Het fonds bestaat pas vijf jaar, maar het heeft nu al 4.000 actieve donateurs. De afgelopen drie jaar waren deze donateurs goed voor meer dan 2 miljoen euro per jaar.

Achterban
Wim Waninger van het Erasmus MC Vriendenfonds zegt dat de sleutel voor het succes ligt bij de innige band met de achterban. “Het is belangrijk dat je een donateur aan je bindt en laat zien waar het allemaal om gaat. Zo hebben wij één keer per jaar een vriendendag en nodigen we de vrienden met partner uit om op die dag een kijkje achter de schermen te komen nemen.”

Maar de aantrekkingskracht van het vriendenfonds wordt niet alleen bepaald door leuke uitstapjes, meent Annette Visser. “Dat je het ziekenhuis kent, dat je je betrokken voelt en ook dat je uiteindelijk in het ziekenhuis terug kunt zien wat er met je geld is gebeurd.”

Traditionele fondsen
De donateurs kunnen dus heel goed controleren waar hun geld naar toe gaat. En hiermee hebben de vriendenfondsen een groot voordeel ten opzichte van de traditionele fondsen als de KWF Kankerbestrijding en de Hartstichting, weet ook Wim Waninger. “Als je geld geeft aan een Hartstichting, Nierstichting of KWF dan weet je wel dat het geld goed besteed wordt, maar je weet niet concreet waar het dan aan ten goede komt.”

Doel
De vriendenfondsen hebben dit probleem juist niet. Donateurs zien de nieuwe bankjes en TV’s immers iedere keer als ze het ziekenhuis binnen lopen. Over vijf jaar wil Waninger met z’n vriendenfonds 6 a 7 miljoen euro gaan binnenhalen. Dat is nu nog geen één vriendenfonds gelukt, maar Waninger denkt groots. “Het is vaak iets psychologisch: het is maar net waar je je doel stelt.”


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen