Nieuws25 feb '12 12:40Aangepast op 29 feb '12 11:07

De ideeën liggen op straat

Auteur: Karin Backx

De 21-jarige Esmée Pater uit Zwolle startte in 2010 haar bedrijf Stagerecensies.nl. Studenten en scholieren kunnen op dit online platform ervaringen uitwisselen over stages.

“Wij zijn geen vacturesite of stagebank, die zijn er al genoeg. Ik wil een ander bedrijf zijn. Ik wil een platform bieden voor de student. Als studenten zich gaan voorbereiden en oriënteren op hun stage hoop ik dat ze standaard eerst even op mijn website kijken en vervolgens na hun stage ook de tijd en moeite nemen om hun ervaringen te delen in een recensie,” licht Pater haar concept toe.

Stagevergoeding
De recensie bestaat uit een lijst waar de student naast een aantal basispunten, zoals de bereikbaarheid van het bedrijf en de stagevergoeding, ook een mening kan achterlaten over het stagebedrijf.  “Elk recensieformulier sluit af met de vraag wat voor soort persoon je moet zijn om bij dit bedrijf stage te lopen,” vertelt Pater.

Het idee achter het bedrijf komt uit de praktijk. Een vriendin van Pater had een negatieve stage-ervaring. “Tijdens het winkelen hadden we het hierover en vonden we het gek dat er eigenlijk niets bestond om dit soort ervaringen te delen. Studenten zijn op die manier beter voorbereid en de kans op studievertraging door een mogelijke negatieve stage wordt verkleind.”

Op straat
Ook Iens Boswijk, oprichter van de online restaurantgids iens.nl maakt gebruik van de mening en visies van mensen voor haar bedrijf. Haar idee voor het bedrijf lag ook op straat. “Vanuit mijn horeca-achtergrond en voorliefde voor goed en lekker eten, vroegen veel mensen me altijd om tips voor restaurants of eettentjes.”

Een grote strategie zat er niet achter. Ze wilde gewoon op een rijtje hebben, waar je lekker kunt eten. In New York kwam ze een vergelijkbare gids tegen, waarin restaurants beschreven stonden op basis van quotes van bezoekers. “Ik heb hier toen zelf ook een plan voor geschreven en financiering gezocht. Ik ben het nooit als hobby gestart, maar altijd als duidelijk bedrijf. De eerste drie maanden heb ik echt alleen maar aan het plan gewerkt en veel mensen gesproken.

Uitgever
“Iens is een platform voor restaurateurs en gasten, waarop ze elkaar informeren en met elkaar kunnen communiceren. Het is voor alle restaurants in Nederland en iedereen kan er zijn mening achterlaten. In 1998 ben ik ben begonnen als uitgever. Toen was er alleen nog maar papier. Begin 2000 is de website online gegaan,” vertelt Boswijk.

Om ervoor te zorgen dat niemand aan de haal gaat met haar ideeën heeft Pater haar bedrijfsnaam beschermd. “Het concept is online in een I-depot beschermd, daar kun je een concept voor een aantal jaren laten vastleggen. Als andere soortgelijke concepten worden opgezet, dan kun je bewijzen dat jij de eerste was.”

I-depot
“Opslag in een I-depot kost 35 euro voor 5 jaar,” vervolgt Pater. “Het is laagdrempelig. Een patent aanvragen kost duizenden euro´s, maar dat kan ook niet op websites of dit soort diensten. Bij een echt product moet je dat natuurlijk wel doen. En bij de belastingdienst kun je het ook vastleggen, dan kost het alleen verzendkosten.”

Ook het concept van iens.nl is regelmatig getracht te kopiëren. “Maar die redden het niet, omdat wij de eerste waren en inmiddels een gevestigde naam hebben. Toen we in 1998 begonnen met het bedrijf keken ook de gevestigde culinair recensenten ons raar aan. Het voelde toch een beetje alsof hun vak en eer werd aangetast. Maar inmiddels is ook dat veranderd en zien ze dat dit concept ook aanslaat,” vertelt Iens.

Specialisme
Iens.nl telt momenteel 750.000 unieke bezoekers per maand. Op de site staan 150.000 ‘proevers’ geregistreerd en 18.000 restaurants ingeschreven over heel Nederland. Boswijk heeft nog genoeg ideeën met het bedrijf. Zo wil ze bijvoorbeeld ook dinerdagen gaan organiseren. “We zijn ook wel benaderd om bijvoorbeeld ook bars en hotels erbij te doen, maar dat is toch weer andere manier van beoordelen, mijn hart ligt bij restaurants en je maakt het ook weer groter, waardoor je je specialisme verliest,” benadrukt de ondernemer.

Ook bij Pater liggen er plannen op de plank. “Ik ben nu nog student en dit bedrijf is goed te combineren met mijn studie (Pater is vierdejaars student journalistiek in Zwolle red.). "Maar ik heb de smaak van ondernemen ook wel te pakken gekregen. Ik kan niet zoveel vertellen over de ideeën ik heb, maar het is totaal iets anders. Ik heb best wel grote ideeën, maar daar is veel startkapitaal voor nodig en dat gaat nu nog niet lukken. Maar in de toekomst hopelijk wel!,”  besluit de jonge ondernemer enthousiast.

Luister elke zaterdag om 11.30 uur naar BNR Generatie Einstein.

Gerelateerde artikelen