BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Nieuws

Forensentaks goede maatregel voor mobiliteitsproblemen

  • Harmen Simon Teunis
dinsdag 25 september 2012, 6:39 Update: woensdag 31 augustus 2016, 12:54
“Er zullen reizigers zijn die een alternatief gaan zoeken”, aldus hoogleraar vervoerseconomie Piet Rietveld. Meurs: "Op veel trajecten zullen mensen echt thuis gaan werken en een baan dichterbij huis zoeken"

De forensentaks brengt ons sneller van A naar B, levert ons 15 tot 20 procent minder files op en zorgt voor fors minder treingebruik.

Die conclusie trekt professor Henk Meurs, bijzonder hoogleraar infrastructuur en mobiliteit aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Hij deed onderzoek deed naar de effecten van de forensentaks op mobiliteit.

"Het grootste deel van die mobiliteitsreductie komt tot stand doordat mensen een bepaalde woon-werkverplaatsing niet meer maken. Er gaan meer mensen thuis werken en zij zullen vaker vier keer negen uur gaan werken in plaats van vijf keer acht. Op langere termijn zullen mensen vaker hun baan dichterbij huis zoeken", zegt Meurs op BNR.

Ook hoogleraar vervoerseconomie Piet Rietveld is voorstander van de forensentaks. Vooral om spitsrijders een prikkel te geven ‘om hun mobiliteitsgedrag te bekijken’. “Er zullen reizigers zijn die een alternatief gaan zoeken”, aldus de hoogleraar aan de de Vrije Universiteit.

Trein geen alternatief
Het is niet zo dat er ineens meer mensen met de trein zouden gaan, wanneer de forensentaks alleen op autoverkeer zou worden toegepast, zegt Meurs. Dat heeft volgens de hoogleraar vooral te maken met het feit dat automobilisten de trein niet als serieus alternatief zien. "Alleen op bepaalde trajecten zie je dat het treingebruik echt omhoog gaat. Maar op veel trajecten zullen mensen toch echt thuis gaan werken en een baan dichterbij huis zoeken."

Rietveld legt uit dat de NS weliswaar klanten verliest, maar dat dit het bedrijf uiteindelijk een goedkopere bedrijfsvoering oplevert. “De NS zal met name spitsreizigers verliezen. En die extra treinreizigers in de spits zijn heel erg duur, omdat de NS naar verhouding meer materieel en personeel moet leveren.”

Waar gaan de reizigers heen
“In eerste instantie zal een deel van de weg- en spoorgebruikers gaan fietsen of carpoolen en een deel van de mensen zal een dag per week thuis gaan werken. Op lange termijn zullen mensen die toch van plan zijn van baan of woning te veranderen, dit ook in de praktijk brengen”, legt Rietveld uit.

Op langere termijn zou ongeveer een derde van de mensen dichterbij huis werken, stelt Meurs. Maar daarbij gaat het voornamelijk om mensen die nu op langere afstand van hun werk wonen. "Het gaat ook om mensen die te maken gaan krijgen met de maatregel. Ongeveer zestig procent van de mensen krijgt reiskostenvergoeding. Een groot deel daarvan woont op relatief korte afstand van het werk."

Belasting op reiskostenvergoeding
Met de nieuwe maatregel wordt vanaf 1 januari volgend jaar belasting geheven over de reiskostenvergoeding die werknemers van hun baas krijgen. Dat levert de staatskas in 2013, 1,3 miljard euro op. Maar zeker dat de forensentaks er daadwerkelijk komt, is het nog niet. Want er is veel kritiek op de taks. Ook vanuit de Kunduz-partijen.

Ook de Raad van State bekritiseerde de taks. Als hij al wordt ingevoerd, moet dat veel langzamer, stelt de Raad. Want het effect op het inkomen van forensen is groot. En mensen moeten de tijd krijgen om zich aan de nieuwe situatie aan te passen. Demissionair-staatssecretaris van Financiën Frans Weekers, wil dat partijen die van de taks af willen, zelf aangeven hoe ze dat gaan betalen. En ook VVD-leider Mark Rutte vindt dat als de belasting geschrapt wordt, er nieuwe dekking gevonden moet worden voor het gat dat dit achterlaat in de begroting.

forensentaksMobiliteit
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Deze tuner is immuun voor de coronacrisis

'Autosector wacht een zwaar jaar'

Auto-Update | Mobiliteitssector krijgt steun voor R&D

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | De min is echt groter dan deze 7,6 miljard

Poetin voor paal

SCHAAL VAN HEBBEN | Sony WH 1000 XM 4

Deze tuner is immuun voor de coronacrisis

Rembrandt Sutorius (Artis)

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play