Nieuws2 nov '11 17:06Aangepast op 5 nov '11 11:34

Eeuwige strijd tegen bureaucratie in zorg

Auteur: Karin Backx

Doorverwezen worden naar een callcenter, terwijl je per direct hulp nodig hebt. Het maakt de jonge zorgondernemer Lindsy van Uden laaiend. Vanuit haar eigen ervaring weet ze hier wel raad mee.

Ook Loek Winter, medicus en zorgondernemer, voert een jarenlange strijd tegen de bureaucratie in de zorg.

Bundelen
Lindsy van Uden wil met haar bedrijf De Zorgassistent alle zorgaanvragen van clienten bundelen en van a tot z uit handen nemen.

'Ik ken de weg uit eigen ervaring en scholing. Een patient moet zich hier niet bezig mee willen houden.'

Het bleek een gat in de markt te zijn. Inmiddels heeft een grote partij al interesse getoond in haar advieswerk en heeft ze straks misschien wel twintig mensen in dienst.

Ze praat hierover met Loek Winter, die onder meer de IJsselmeerziekenhuizen van de ondergang wist te redden.

Medische supermarkt
Winter pleit voor de medische supermarkt, waarbij de klassieke ziekenhuiszorg, zoals verloskunde en spoedeisende hulp wordt geboden in kleine gespecialiseerde focusklinieken. Deze klinieken zijn goed in één type behandeling.

Volgens de zorgondernemer en medicus levert dit kwaliteitswinst en een potentiële kostenbesparing van ruim 4 miljard euro op.

Dit komt doordat specialisten zich concentreren op specifieke behandelingen die ze vaak doen.

Luister voor het volledige gesprek zaterdag om 11.30 uur naar BNR Generatie Einstein

Gerelateerde artikelen