Nieuws2 nov '11 10:16Aangepast op 2 nov '11 15:39

Jan Jansen: Zoek een zakelijk partner

Auteur: Karin Backx

Een stuk hout en een bijtel: daar begint het meestal mee. Met een 3d-model van karton als voorbeeld, construeert ze de meest excentrieke schoenen.

"Een schoen moet vernieuwend zijn, maar wel met een knipoog naar de eeuwenoude traditie van het vak", zegt de jonge schoenontwerper Miriam van Weeghel.

Van Weeghel is net afgestudeerd aan de hogeschool voor kunsten in Arnhem, maar mag nu al grote namen tot haar klantenkring rekenen.

Lady Gaga
Zo werd ze benaderd door het stylingteam van Lady Gaga en mocht ze schoenen ontwerpen voor de modellen van Holland's Next Top Model.

In BNR Generatie Einstein zat ze aan tafel met haar grote idool: Jan Jansen.

Jansen ontwerpt al meer dan vijftig jaar schoenen. Hij is bekroond met meerdere prijzen, waaronder de Gouden Eeuw Award. Zijn collecties zijn wereldwijd te koop en te zien in musea.

Bamboeschoen
Hij maakte furore met de revolutionaire zweefhak, klompschoen Woody en de bamboeschoen.

Als tip adviseert hij Van Weeghel dat ze op zoek moet gaan naar een zakelijk partner.

"Dat heb ik nooit gehad. Nu in de laatste jaren, de herfst van mijn carrière, heb ik een groep investeerders gevonden die er wat van gaan maken. En dat moet jij ook doen Miriam. Dat moet je eerder doen dan ik",  geeft Jansen mee.

Terwijl Jansen al verschillende winkels heeft in Nederland met zijn collecties, laat Van Weeghel de wereld kennismaken met haar ontwerpen via internet.

Social media
Van Weeghel ontwerpt niet in opdracht, maar begint zelf aan haar collecties. Ze zet die ontwerpen op haar website en vervolgens vragen mensen er naar.

"Daarom ben ik ook zo'n fan van social media. Het geeft je een platform. Het kan deze generatie verder helpen", stelt ze.

"Ik wil blijven ontwerpen zonder commercieel te worden of concessies te doen aan mijn ontwerpen", voegt ze er aan toe.

BNR Generatie Einstein: elke zaterdag om 11.30 uur

Gerelateerde artikelen