BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Nieuws

De waarheid wordt altijd eerst belachelijk gemaakt

  • Karin Backx
maandag 26 september 2011, 15:29 Update: donderdag 29 september 2011, 0:06

Arian Khamooshian en Rob van Hattum gaan er beiden vanuit dat de waarheid altijd eerst belachelijk wordt gemaakt, dan gewelddadig bestreden en vervolgens geaccepteerd.

De filosoof Arthur Schopenhaeur gaf deze drie fasen al aan. "Je moet van de geschiedenis leren," zegt Arian Khamooshian.

Volgens de jonge ondernemer in duurzame technologieprojecten hebben de universiteiten één groot manco. "Je leert er niet out of the box te denken. Het gaat alleen om onthouden," zegt Khamooshian.

"Je hebt iemand nodig die creatief denkt. Iemand die met een oplossing komt waar nog nooit iemand aan heeft gedacht," vult Rob van Hattum, directeur van weteschapsmuseum Nemo en documentairemaker op het gebied van duurzame technologie aan.

Een schop geven
Volgens Rob van Hattum heb je de creativiteit van wetenschap nodig om de wereld een schop te geven.

Khamooshian haalt het voorbeeld van de uitvinding van het vliegtuig aan. De hele wetenschappelijke wereld dacht dat dit nooit zou kunnen. "Never, ooit zou een mens kunnen vliegen," zegt hij. "Het werd belachelijk gemaakt."

"Eerst al bij de theorie, maar later ook toen ze al vlogen met het eerste prototype. Die twee broeders hebben iets gedaan wat de wereld verandert," zegt hij over de gebroeders Orville en Wilbur Wright, de uitvinders van het vliegtuig. "En zulke mensen hebben we nodig."

Khamooshian heeft er zelf overigens geen last van dat mensen hem belachelijk maken. Hij probeert de oplossingen van creatieve wetenschappers juist dusdanig toegankelijk te maken dat mensen het begrijpen en er iets mee willen.

Nieuwe theorie
Volgens de jonge ondernemer is er nog heel ruimte in de markt voor nieuwe uitvindingen en technologie. "Dus niet het voortborduren op al bestaande theorieën, maar het ontwikkelen van een nieuwe theorie en het verkopen daarvan," benadrukt hij.

Een uitvinder is toch vaak bezig met zijn eigen onderzoek. "Wetenschap is hun doel en niet het geld",  zegt Khamooshian. Om iets van de grond te krijgen helpt hij de wetenschapper bij het vinden van een investeerder én het management.

Rob van Hattum is zelfs een beetje jaloers op deze slimme ondernemer, alhoewel hij zelf nooit zo de drang heeft gevoeld om er veel geld mee te verdienen.

Om alles in goede banen te leiden heeft Khamooshian zijn moeder onlangs aangesteld als CEO. Op die manier kan hij, als technisch directeur, zich volledig richten op de projecten met de wetenschappers.

Luister naar het volledige interview met de 22-jarige ondernemer Arian Khamooshian en  Rob van Hattum, directeur van het wetenschapsmuseum Nemo, via de podcast van 24 september.

Arian KhamooshianBNR Generatie EinsteinondernemersRob van HattumWAARHEIDsvinding
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | De Juichprofeetjes van het vaccin

Waarom Volvo voor een nieuwe strategie kiest

Beleggen in Hollands glorie passé?

Het Koninkrijk van de Zaag

Net voor de verkiezingen keert ineens het optimisme terug

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play