BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Nieuws

Update | Vakantietijd? Dat betekent wegwerkzaamheden!

  • Anne-Greet Haars
vrijdag 13 juli 2012, 6:18 Update: woensdag 12 oktober 2016, 0:29
Raymond Hoogendoorn, onderzoeker aan de Universiteit Delft: "De rij-omgeving wordt complexer en dat heeft files tot gevolg." Bijdrage | BNR's Maria Punch over de wegwerkzaamheden in Duitsland en Nederland

Maak uw borst maar weer nat, want als u aankomend weekend de weg op gaat, dan moet u waarschijnlijk om gaan rijden. Want de zomerse wegwerkzaamheden zijn weer in volle gang.

Dit weekend sluit Rijkswaterstaat delen van de A12 en de A13 af. Op de A13 gaat het om het stuk tussen Rotterdam en Delft en op de A12 kunt u geen gebruik maken van een paar op- en afritten.

Duitsland
In Duitsland wordt het allemaal een stuk rigoureuzer aangepakt: daar gaat de A40, de drukste verkeersader in het Ruhrgebied, maar liefst drie maanden dicht. “Het gaat om een volledige afsluiting van de snelweg. Het zou goedkoper zijn en uiteindelijk ook minder overlast geven aan de automobilist”, vertelt Duitsland-correspondent Derk Marseille.

Duurder
Maar, is dat ook zo? Het is in ieder geval duurder om een weg gedeeltelijk af te sluiten zoals wij in Nederland doen, erkent Katja van der Wou, projectleider bij Rijkswaterstaat. “Het is zeker duurder, omdat de aannemer telkens weer mensen en materieel klaar moet zetten. Ook het afsluiten van de weg kost geld, omdat je allerlei verkeersmaatregelen moet treffen.”

Ophef
Goedkoper of niet, onze Oosterburen zijn weinig enthousiast over de afsluiting. “Iedereen wil over de snelweg, zeker in Duitsland. Maar niemand wil last hebben van het onderhoud, dus er wordt ontzettend veel geklaagd over de keuze van de volledige afsluiting. Ook door de lokale bestuurders en door omwonenden want voor hen geldt nu dat er constant geluidoverlast is”, vertelt Marseille.

Verschillende methodes
Dat doen we dus een stuk beter dan die Duitsers, zou je denken. Want vanaf maandag kunnen we hier in Nederland weer gewoon de A13 en de A12 op. Maar er valt wel wat te zeggen voor de werkwijze van de Duitsers, zegt Wouter Hermelink, onderzoeker van het centrum voor Transport Studies van de Universiteit Twente. 

“Voordeel van de Duitse manier van aanleggen is dat het vaak langer meegaat ten opzichte van de Nederlandse manier.”

Ander wegdek
De Duitsers hebben namelijk een ander wegdek dan dat wat hier in Nederland ligt. Zo bestaan onze snelwegen vaak uit een fundering met daarop een aantal lagen asfalt. “Duitsland kan het ook zo maar zijn dat er een fundering wordt aangebracht met daarop beton. En asfalt is in dat opzicht gemakkelijker te onderhouden en voor beton is veel ruimte en tijd nodig.”

En dat is dus veel minder vaak nodig, zegt Hermelink. “Een wegdek van beton gaat vee langer mee en een asfaltweg korter. Wij moeten naar verhouding vaker onderhoud plegen.”

AutoFilesRijkswaterstaatVakantieVerkeerwegwerkzaamheden
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Biden steekt 174 miljard in subsidies elektrisch rijden

Nu in Nederland: het merk dat BMW's nog luxer maakt

Auto-Update | Dieselverkoop historisch laag

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image
BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play