BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Nieuws

Spits ontwijken is geld opstrijken

  • Melvin Captein
dinsdag 26 juni 2012, 18:39 Update: dinsdag 26 juni 2012, 19:24
Eric Trinthamer, woordvoerder NS: "We weten dat er grote groepen mensen vanwege hun werkgever in staat zijn buiten de spits te reizen." Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid van de TU Delft: "Dit is ook goed voor de overheid"

De NS, Syntus en Veolia beginnen met een proef waarin ze reizigers gaan betalen als ze de drukke spitsuren vermijden. Deelnemers van de proef krijgen 3 tot 7 euro per keer dat ze buiten de spits reizen.

Met het experiment hopen de spoorwegmaatschappijen de stromen van reizigers meer te spreiden over de dag. In totaal kunnen de reizigers maximaal 600 euro verdienen.

Volgens Eric Trinthamer, woordvoerder van de NS, worden momenteel 35.000 mogelijke deelnemers aangeschreven om deel te nemen aan de proef. "Uiteindelijk moet dat zo'n 3.000 deelnemers opleveren."

Belonen
De NS heeft bij de proef voor een aanpak van belonen en niet van straffen gekozen. De suggestie om voor spitsreizigers een extra bedrag in rekening te brengen verwerpt hij. "We weten dat er grote groepen mensen vanwege hun werkgever in staat zijn buiten de spits te reizen. Dat willen we stimuleren. Het laatste wat we willen is mensen straffen die niet kunnen schuiven met hun werktijden. We gaan voor een langere spitsperiode en een betere spreiding."

Erik Verhoef, vervoerseconoom van de Vrije Universiteit, doet onderzoek naar projecten die reisgedrag proberen te beïnvloeden met financiële vergoedingen. Volgens hem is deze aanpak erg effectief. "Mensen zijn behoorlijk gevoelig voor financiële prikkels. Je zou denken dat mensen die in de spits reizen daar eigenlijk niet meer vanaf kunnen. Waarom zouden ze anders in de spits reizen? Maar ze blijken flexibiler te zijn dan je denkt."

Succes
Op de wegen is de proef al eens eerder uitgevoerd en dat was een groot succes. Volgens Verhoef betekent dat echter niet dat het ook bij de treinen storm gaat lopen. "De proef op de wegen is niet representatief voor heel Nederland. Het zijn toch andere doelgroepen." Verhoef heeft wel het idee dat er ook bij de treinforensen winst te boeken valt. "Mijn verwachting is dat treinpassagiers relatief flexibel zijn, omdat veel witteboordwerkers met de trein reizen. Die hoeven niet in ploegendiensten te werken."

Volgens Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid van de TU Delft, is het experiment ook goed voor de NS. "Spitskilometers zijn duur voor de NS. De planning van de hoeveelheid materiaal en het energiegebruik worden afgesteld op de spits. Daar kan flink op bezuinigd worden. Ook voor de overheid is het aantrekkelijk. We breiden nu een deel van het spoor puur en alleen uit voor de spitsperiode."

Aanhouden
De proef loopt van 12 augustus 2012 tot 31 december 2012. Trinthamer hoopt dat het aangepaste reisgedrag van de deelnemers ook na het wegvallen van de financiële prikkel blijft aanhouden. We hopen dat het gedrag ook na de financiële prikkel blijft aanhouden.

Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Liveblog | Basisscholen en kinderopvang dicht tot 8 februari

Rutte treedt af. En gaat over tot de orde van de dag

Rutte treedt af. En gaat over tot de orde van de dag

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image
BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play