BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Nieuws

Een huiskamer in plaats van kille kantine

  • Karin Backx
zaterdag 31 maart 2012, 12:11 Update: maandag 2 april 2012, 13:45
[31-03-2012] Generatie Einstein: Van patatje Kapsalon tot sushi. Charlotte van Leeuwen (22) en Maaike de Reuver (23) bespreken hun concept met Albron-directeur Teun Verheij.

Meer variatie en internationale invloeden in de kantine, ruimere openingstijden en een huiskamersfeer. Dat willen de twee jonge ondernemers van Yes We Canteen bereiken met hun nieuwe cateringconcept.

Het idee voor het concept ontstond vorig jaar, toen beide jonge ondernemers voor hun studie naar het buitenland zijn geweest. "We merkten daar dat het anders kon en wilden dit ook gaan proberen in Nederland. Onze inspiratie is het foodcourt-idee uit Azië," vertelt Maaike. 

"Daar heb je ook allemaal kraampjes onder één dak en wij willen dat ook in Nederland." Het idee achter de naam van het bedrijf, Yes we Canteen, heeft uiteraard allereerst te maken met de lijfspreuk van Obama, 'Yes we can". De catering op universiteiten is vaak groot, onbekend en een niet tegen op te boksen partij," vertelt Maaike.

Broedplaats
Maar ook het 'we'-gedeelte in de naam is volgens de jonge ondernemers van belang. "We doen het samen met ondernemers, maar ook samen met studenten."

Daarnaast is het concept niet alleen eten, maar de plek met de kraampjes moet ook een soort broedplaats worden voor creatievelingen. "Bandjes, een kunstexpositie, mode, gedichten, het kan allemaal. We willen een fijne plek creëren voor studenten. Een soort huiskamergevoel in plaats van een kille, saaie kantine," legt Maaike uit.

Rendabel
Naast de universiteiten en hogescholen willen de meiden van Yes We Canteen zich ook richten op bedrijven, ziekenhuizen en andere grote instellingen. "We zijn nu bezig met een bedrijfsplan, waarbij ons concept specifiek gericht is op bedrijven. Het basisidee blijft wel hetzelfde maar de aanpak is iets anders."

De meiden stellen de voorwaarde dat op de betreffende locatie minimaal 500 mensen moeten komen eten. "We willen verschillende kraampjes en die verschillende lokale ondernemers moeten ook een bepaalde omzet halen per dag, zodat het rendabel is."

Investeerders

"En we zijn op zoek naar een sociale ondernemerplek, geen Zuidas-idee. Het moet een broedplaats zijn voor kunst en cultuur."

De jonge ondernemers staan nu op het punt om een eerste locatie te openen. "We zijn al in gesprek met partijen, maar er moet nog een knoop doorgehakt worden." De plannen liggen klaar en de eerste investeerders hebben zich ook al gemeld.

Alcoholbestrijding
Algemeen directeur Teun Verheij van Albron bespreekt in het programma BNR Generatie Einstein de plannen van de jonge ondernemers. Albron Catering is de grootste zelfstandige cateraar van Nederland. Al ruim honderd jaar is het bedrijf actief op het gebied van eten en drinken.

De oorsprong van het bedrijf ligt in de alcoholbestrijding. "Begin van deze eeuw kregen arbeiders contant uitbetaald. De zogenoemde loonzakjes werden uitgedeeld in de kroeg, waar de inhoud van het zakje vervolgens gelijk weer werd opgedronken," vertelt Teun Verheij, huidig directeur van Albron.

Koffiehuizen
"De notabelen van die tijd vonden dit niet langer kunnen en grepen in. Er kwamen alcoholvrije koffiehuizen, dichtbij de werkterreinen. Zo is de catering ontstaan."

Later stapte het bedrijf af van de ideeële doelstelling van alcholbestrijding, maar het fenomeen personeelsrestaurant is geboren en heeft Albron uiteindelijk groot gemaakt.

Personeelskantines
"Tachtig procent van wat Albron deed, was voor personeelsrestaurants. Dit was succesvol, omdat de markt flink groeide. We bemachtigden daarmee een plek in de top 3 van Nederland," licht Verheij toe.

Een aantal jaar geleden kreeg de markt voor het eerst te maken met een krimp van personeelskantines. Verheij: "We hebben toen gezocht naar nieuwe markten. In tegenstelling tot veel andere cateraars zijn wij ons blijven focussen op eten en drinken. Wat je ziet is dat veel cateraars nu ook andere facilitaire zaken erbij nemen, zoals beveiliging en schoonmaak."

Leisuremarkt
"Veertig procent van onze activiteiten zijn nu voor personeelsrestaurants en voor de rest zijn we ons gaan richten op universiteiten, hogescholen, ziekenhuizen, theaters en vakantieparken. Vooral in de leisuremarkt zien we nu de meeste groei."

Verheij is ruim twintig jaar geleden begonnen bij Albron en sinds 2001 algemeen directeur van het bedrijf. "Ik ben een beetje van het klassieke model. Ik ben bedrijfskunde gaan studeren om manager te worden bij een bedrijf."

Systeem
"Het zat niet in mijn systeem om iets voor mezelf te starten. Ik wilde me binnen het bedrijf verder ontwikkelen. De huidige generatie studenten heeft een andere kijk op de verhoudingen werkgevers en werknemers en nemen veel meer het heft in eigen handen," besluit Verheij. 

Luister hier naar de uitzending van BNR Generatie Einstein.

AlbronBas WesterweelBNR Generatie EinsteincateringYes we canteen
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image
BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play