Nieuws13 jun '12 08:17

De beste mentale voorbereiding voor vanavond

Auteur: Anne-Greet Haars

In een oranje shirt, met een oranje tompoes en een rood-wit-blauw vlaggetje geschminkt op onze wangen zitten we vanavond massaal voor de buis. Hoe kunnen we het beste toeleven naar de wedstrijd van Oranje tegen Duitsland?

Bent u optimistisch of pessimistisch over vanavond? Beide kanten kennen zo'n hun voor- en nadelen. “Als je er van overtuigd bent dat je gaat winnen, heeft het voordeel dat je in de aanloop van de wedstrijd al veel plezier hebt. Maar tijdens de wedstrijd zelf kan het dan extra tegenvallen”, zegt psycholoog Ad Bergsma.

Intensieve vreugde
Dus: niet te positief zijn. Als je er vanuit gaat dat we verliezen, dan kan het alleen maar meevallen. “Als je je indekt tegen het verlies, dan heb je in de aanloop minder plezier. Maar als Oranje dan toch wint heb je een positief verschil tussen wat je verwacht en wat er uitkomt. Dat is een reden voor intensieve vreugde”, aldus Bergsma.

Verwerken
Maar hoe goed we ons ook voorbereiden; de pijn van het verlies zal er niet minder om zijn. We kennen allemaal de beelden van volwassen mannen met tranen in hun ogen en uitgelopen schmink. We verwerken ons verlies op verschillende manieren.

Stel dat Oranje eruit ligt, dan zijn er eigenlijk drie klassieke reacties. “Allereerst, gaan mensen er veel over praten met elkaar”, zegt sportpsycholoog Matthijs Kruk van het bedrijf Sportgeest. “Je hebt een gedeelde smart en dat voelt fijner.”

Alcohol
Maar ook de palliatieve reactie is heel legitiem. “Dat betekent dat je iets anders gaat doen om het te vergeten. Dan kan je denken aan alcohol, drugs of dansen. De Brazilianen zullen waarschijnlijk gaan dansen en wij gaan drinken.”

Ook relativeren is een heel gezonde reactie, volgens Matthijs Kruk. En dat past ook wel bij ons, nuchtere Hollanders.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen