BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Nieuws

50 jaar mensen in de ruimte

  • Robin Rotman
vrijdag 8 april 2011, 16:04

Het is dinsdag precies een halve eeuw geleden dat de Rus Joeri Gagarin als eerste mens naar de ruimte ging. Hoe voelt het om gelanceerd te worden, André Kuipers?

ESA-astronaut André Kuipers (wiki) heeft in 2004 ook een ruimtereis gemaakt en vertrekt eind dit jaar weer voor een half jaar naar de ruimte. Vijf vragen aan Kuipers over zijn ervaringen in de ruimte.

Hoe voelt het om gelanceerd te worden?

,,Spannend. Net als wanneer je in een achtbaan stapt. De riemen gaan vast, je weet dat je niet meer terugkan, je voelt de opwinding, de wetenschap dat je het onbekende tegemoet gaat. De lancering maakt veel lawaai maar verder is het heel relaxed. Tijdens trainingen moet je nog wel eens ad hoc problemen oplossen, maar als je echt de ruimte in gaat, is dat niet zo. Dan is alles tot in de puntjes geregeld.’’

En dan is er de take off. Hoe voelt dat?

,,Het voelt als opstijgen met een vliegtuig, maar dan vele malen heftiger. Je lichaam wordt drie keer zo zwaar als normaal, je wordt in de stoel gedrukt door de versnelling. Ademen wordt dan een stuk moeilijker. Maar na 8,5 minuut ben je in de ruimte, ineens ben je gewichtloos, dat is een magisch gevoel.’’

Heeft die gewichtloosheid ook nog nadelen?

,,Jawel. Je lichaam moet er heel erg aan wennen. Je darmen kunnen opspelen en slapen is moeilijk. Dat doe je in een slaapzak die vastgesnoerd zit aan het ruimtevaartuig, zodat je niet in je slaap de hele capsule rondzweeft. Naar de wc gaan is ook een uitdaging, want alles vliegt in het rond. Daar is een soort stofzuiger voor, die vangt alles meteen op. Je mag alleen plakkerige dingen eten, want je wil geen kruimels laten vallen. Die blijven immers rondzweven en kunnen terechtkomen in je ogen of in de apparatuur.’’

Wat zie je als je naar buiten kijkt?

,,Het uitzicht is grandioos. Het zwarte heelal, die blauwe bol daarin. Gagarin is de eerste mens die dat ooit gezien heeft, dat moet ontzettend veel indruk gemaakt hebben. Gagarin maakte één baan om de aarde en kwam daarna weer terug. Tegenwoordig zijn dat er veel meer. In anderhalf uur ben je nu de aarde rond. Dat wil zeggen dat je constant de zon ziet opkomen en ondergaan. Dat ziet er prachtig uit, maar is ook wel raar. Je zit de hele tijd in een afwisseling tussen licht en donker.’’

Is er een groot verschil tussen uw vlucht en die van Gagarin?

,,Gagarin is maar 108 minuten in de ruimte geweest. Hij maakte alleen een baan om de aarde, ik ging naar een ruimtestation. De apparatuur lijkt nog wel op elkaar. Gagarin ging in een Vostok-capsule naar de ruimte, daarin was maar plek voor een persoon. Later in de jaren ’60 gingen zijn collega’s in een Sojoezcapsule, met plek voor meer astronauten. Nog steeds reizen ruimtevaarders met een Sojoezcapsule. Dat is typisch Russisch: als iets goed werkt, dan is er geen reden om daar iets aan te veranderen. De apparatuur is natuurlijk wel een stuk moderner tegenwoordig.’’

(ANP)

Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

'Autosector wacht een zwaar jaar'

Heeft u nog een hond over?

Heeft u nog een hond over?

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | De min is echt groter dan deze 7,6 miljard

Poetin voor paal

SCHAAL VAN HEBBEN | Sony WH 1000 XM 4

Deze tuner is immuun voor de coronacrisis

Rembrandt Sutorius (Artis)

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play