Nieuw ontwerp weg tegen bermongelukken
Door een beter ontwerp wegen kunnen veel bermongevallen worden voorkomen. In dit ontwerp moet rekening worden gehouden met bochten en het plaatsen van obstakels op grotere afstand of veilig afgeschermd.
Jaarlijks vallen er 200 verkeersdoden door bermongevallen en raken 1100 mensen ernstig gewond. De meeste bermongevallen gebeuren op 80 kilometerwegen. Vaak zijn het eenzijdige ongevallen, waarbij een weggebruiker van de weg raakt.
Afleiding
In
25 procent van de gevallen speelt afleiding een rol, vooral bij jongeren die
alleen in de auto zitten. Bij 20 procent is er sprake van bepaalde
weersomstandigheden of speelt de toestand van de weg een rol. Verder zijn
verkeerde inschatting, schrikreacties en in mindere mate alcohol en
vermoeidheid oorzaken.
Reconstructies
De
SWOV baseerde zich op eigen onderzoek van 86 bermongevallen, waarvan 59 in
Zeeland. Het onderzoek gebeurde aan de hand van reconstructies, inspecties van
locaties en gesprekken met onder anderen betrokken automobilisten.
Het verkeersinstituut constateerde dat bij ongevallen waarbij de automobilist uit de bocht is gevlogen, de bochten vaak (te) scherp zijn. Ze zouden beter moeten worden afgebakend. Ook ribbels aan de kanten van de weg zouden kunnen helpen.
Snelheidsadapter
Verder
kunnen technische maatregelen in het voertuig bermongevallen helpen voorkomen.
De SWOV denkt aan een intelligente snelheidsadapter (ISA) voor jonge beginnende
automobilisten, elektronische stabiliteitscontrole (ESC), slimmere gordels en
airbags.