BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Nieuws

Kabinet stuurt zes F-16's, 200 soldaten naar Libië

  • Edme Koorstra
dinsdag 22 maart 2011, 17:59 Update: woensdag 23 maart 2011, 6:26
Een gesprek over de Nederlandse inzet met Jan Kleian van militaire vakbond ACOM, buitenlandcommentator Bernard Hammelburg en politiek verslaggever Hugo Reitsma Premier Rutte en ministers Rosenthal en Hillen over de Nederlandse bijdrage in Libië

Nederland wordt actief in Libië. Het kabinet stuurt zes F16-gevechtsvliegtuigen, een tankvliegtuig, de mijnenjager Hr. Ms. Haarlem en tweehonderd militairen om de no-fly-zone boven Libië te helpen handhaven.

Nederland doet met zes F-16-gevechtsvliegtuigen, een mijnenjager, een KDC-10-tankvliegtuig en tweehonderd militairen mee aan de internationale militaire operatie in Libië. Dat heeft premier Rutte vanavond gezegd. De komende drie maanden zijn die beschikbaar om het wapenembargo te controleren. Vier van de zes F-16's zijn inzetbaar, de twee andere gaan als reserve mee.
Als de NAVO besluit ook bij te dragen aan handhaving van het vliegverbod van Libië, kunnen de F-16's en KDC-10 daaraan een bijdrage leveren. Mogelijk gebeurt dit op korte termijn.
Kosten: 200 miljoen
De Nederlandse bijdrage kost in totaal ongeveer 20 miljoen euro. Dat zegt minister Hillen van Defensie. Het geld komt uit de HGIS, een potje op het ministerie van Buitenlandse Zaken waarin geld van meerdere ministeries zit voor internationale inzet.
De operaties in de lucht zullen worden uitgevoerd vanaf een vliegbasis van een NAVO-land aan de Middellandse Zee. Welk land dat wordt, is nog niet bekend. Daarover is volgens het kabinet nog overleg gaande met enkele partnerlanden.
Hr. Ms. Haarlem
De mijnenjager Hr. Ms. Haarlem is al in de Middellandse Zee in het kader van een NAVO-vlootverband, dat daar oefeningen doet. Het is eerder onder meer actief geweest in de Tweede Golfoorlog, twintig jaar geleden. Het ruim 51 meter lange schip voer destijds in de Perzische Golf voor de kust van Koeweit. De Haarlem, met circa veertig bemanningsleden, is een van de tien mijnenjagers van de Alkmaar-klasse van de Koninklijke Marine. Deze mijnenjagers zijn een gezamenlijk ontwerp van Nederland, België en Frankrijk, waarbij Nederland het voortstuwingssysteem heeft ontwikkeld. Het opvallendste aan een mijnenjager is de volledige afwezigheid van staal. Dit voorkomt dat zeemijnen ontploffen als er een mijnenjager overheen vaart.
Tankvliegtuig
De McDonnell Douglas KDC-10, het vliegtuig dat de Koninklijke Luchtmacht mogelijk inzet tijdens de militaire interventie, is een voormalig toestel van luchtvaartmaatschappij Martinair. Het toestel dat in 1992 werd aangekocht, is omgebouwd tot tankvliegtuig. Het is in 1995 in gebruik genomen. De KDC-10 is ruim 55 meter lang en heeft een vliegbereik van krap 10.000 kilometer. De K van KDC-10 is een internationaal gebruikt teken om aan te geven dat een toestel een tankvliegtuig is.
Tijdens de crisis in Kosovo, eind vorige eeuw, kwam de flexibiliteit van de KDC-10 goed van pas. Het vliegtuig voerde eerst een missie uit waarbij NAVO-vliegtuigen van brandstof werden voorzien om vervolgens vluchtelingen uit Kosovo naar Nederland terug te brengen. Ook is de KDC-10 in 2010 ingezet voor humanitaire vluchten naar Haïti dat door een zware aardbeving was getroffen.
'Risico's zijn klein'
Nederland heeft het tot nog toe slim aangepakt, en de gevaren voor onze piloten zijn klein, zegt buitenlandcommentator Bernard Hammelburg.
Luister naar het gesprek met hem, Jan Kleian van militaire vakbond ACOM en politiek verslaggever Hugo Reitsma via de knop rechts van dit artikel.

F16Haarlem
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image
BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play