
Conflicten komen voort uit onvervulde behoeften. Je wilt iets wat niet gebeurt en daardoor word je boos op een ander. Wat heel vaak gebeurt, is dat die ander helemaal geen weet had van je behoefte en daarom deed wat hij of zij deed - of juist niet.
Je boosheid is dan eigenlijk onterecht, want je hebt de ander niet geïnformeerd dat je iets wel of niet wilde omdat je dat wel of niet prettig vond of nodig had. Het is begrijpelijk dat de ander vervolgens boos wordt op jouw boosheid en zo heb je een conflict.
Wat je prettig vindt
Je kunt echt heel veel irritaties en ruzies voorkomen door simpelweg meer te vragen. Zeg wat je prettig vindt (of wat juist niet), leg uit waarom en sluit af met een vraag: "Ik werk het prettigst aan een opgeruimde tafel, omdat ik dan helderder kan denken. Zou je voortaan je spullen op willen ruimen als je aan deze tafel gewerkt hebt?"
Respectvolle manier
Zo maak je duidelijk waar je behoefte aan hebt en doe je op een respectvolle manier een beroep op iemands empathisch vermogen.Verreweg de meeste mensen zitten zo in elkaar, dat ze daar vervolgens rekening mee houden. Je hebt immers de moeite genomen om uitdrukking te geven aan je wensen en de ander in de gelegenheid gesteld daar rekening mee te houden. Hoe meer je jezelf over en weer verklaart en aan elkaar durft te vragen, hoe gelukkiger je samen wordt en blijft.