Kees Goudberg van de Stichting Autogas Nederland (SAN) stimuleert rijden op LPG. In september vorig jaar groeide de markt voor LPG-auto's met 60%, in oktober en november met 40%. Dat kwam onder meer door een beter op de vraag aansluitend aanbod en stimuleringsbeleid van de overheid met betrekking tot kleinere, zuiniger auto's. Ook werden er meer LPG-installaties achteraf ingebouwd.
Prijsbewust
Sinds 5 januari daalde de LPG-prijs volgens Goudberg met 7 cent tot 78,6 cent per liter, terwijl de prijzen van benzine en diesel met respectievelijk 6,2 en bijna 10 cent stegen. Nu het stookseizoen ten einde loopt, zal de LPG-prijs verder dalen. In Nederland zal wel wat stagnatie kunnen optreden bij de inbouw van installaties, met wachttijden als gevolg.
Nederland LPG-land
Op moment dat de benzine- en dieselprijzen stijgen wordt in het van oudsher 'LPG-minded' Nederland doorgaans vrij snel teruggegrepen op de relatief schone brandstof. Het aantal Nederlandse LPG-rijders daalde de afgelopen jaren niettemin van 800 duizend naar 230 duizend, door zwalkend stimuleringsbeleid van de overheid en discussies over vermeende onveiligheid van de LPG, chloor en ammoniaktanks die rond 2004 2005 oplaaiden als gevolg van onder meer Enschede en Volendam. Mede daardoor namen ook eigenaren van LPG-auto's het zekere voor het onzekere en werden minder nieuwe exemplaren aangeschaft. Sinds 2005 is er een nieuwe overeenkomst met de overheid, toen de angst voor LPG ongegrond bleek.