Nieuws17 aug '11 08:24Aangepast op 17 aug '11 11:00

Wilders geregistreerd als commercieel merk

Auteur: Saskia van Huijgevoort

De Partij van de Vrijheid (PVV) heeft de naam Geert Wilders tweemaal laten registeren als woordmerk. Daarmee is hij de eerste levende politicus die zichzelf als merk heeft laten vastleggen. "En dat is opmerkelijk", zegt hoogleraar intellectueel eigendoms Tobias Cohen Jehoram.

Dat schrijft het Financieel Dagblad maandag.
Al eerder liet de PVV, zoals veel andere politieke partijen, haar woord- en beeldmerk vastleggen.
In een reactie zegt de politieke partij dat de namen zijn vastgelegd om misbruik tegen te gaan.
Liever het onderstaande interview beluisteren dan verder lezen? Klik rechts op het audiobestand.
"Aanleiding hiervoor was onder andere het eerder verschijnen van diverse websites die lijken op die van de PVV", liet de partij weten. Opvallend, zegt Jehoram.
"Als die websites bestaan, dan is het wekken van zo'n valse suggestie onrechtmatig en heb je geen merk nodig om dat tegen te gaan. Een handelsmerk is vooral bedoeld om de waarde of diensten van de ene onderneming commercieel te onderscheiden van de andere."
In juli 2010 werd het woordmerk Geert Wilders onder andere vastgelegd voor waarde en diensten. "Je zou kunnen denken dat er bepaalde merchandise wordt ontwikkeld, T-shirts bijvoorbeeld", zegt de hoogleraar.
"Ook staat zijn naam geregistreerd voor bepaalde lobbydiensten", zegt hij. Dat is wel opmerkelijk, want om een handelsmerk te behouden, moet je het binnen vijf jaar gebruiken. Dat zou betekenen dat Geert Wilders commerciële lobbyactiviteiten gaat uitoefenen. Dat wordt niet van politici verwacht."
Bekijk hier en hier de twee merkregistraties.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen