
Het is vandaag cashen met roze in Apeldoorn. De stad rekent op duizenden bezoekers en daar hopen ondernemers een graantje van mee te pikken. Verslaggever Anke Truije is in Apeldoorn, waar ze sprak met Marco Bod van Taskforce Giro, het Apeldoornse ondernemingsnetwerk. Bod: "Dit is een geweldig visitekaartje. Lokale bedrijven zijn hier op allerlei manieren bij betrokken. Dan moet je denken aan horeca, maar ook aan sponsoring."
Natuurlijk komt er heel wat kijken bij zo'n evenement. En de Giro heeft ook zo zijn eigen regels. Zo mag je de merknaam Giro d'Italia niet zomaar gebruiken om reclame te maken voor je eigen winkel of zaak. Maar met een beetje creatief denken kan dat wel worden omzeild. "De regels gelden vooral vlak bij het parcours", vertelt Bod. "En wij hebben er nu Giro Apeldoorn van gemaakt, dat moet kunnen."
De verwachting is dat de Giro, helemaal nu het zonnetje schijnt, de ondernemers veel zal opleveren. Eerdere vergelijkbare evenementen hebben dat in andere steden al laten zien. Volgens Bod is het vooral een investering in de toekomst. "Het kost ook aardig wat, zo'n evenement, maar het belangrijkste is eigenlijk nog dat je dit met elkaar doet. Dat levert voor de hele stad veel spin off op voor de komende tijd."
Vanmiddag om 13:45 uur begint de eerste renner in Apeldoorn aan de de tij.