Mobiliteit10 mei '16 13:49Aangepast op 10 mei '16 14:36

'Vrachtwagenchauffeurs maken van Nederlandse snelwegen sluiproutes'

Auteur: Mark Hulstein

De invoering van tolheffing voor vrachtwagens in België zorgt voor meer vrachtverkeer op Nederlandse snelwegen. Dat blijkt uit een analyse van de Verkeers Informatie Dienst.

Foto: ANP
Foto: ANP

Volgens de VID is er sprake van een verschuiving naar het westen. "Er wordt westelijker de grens overgestoken, dan men dat vorig jaar deed op dezelfde tijd", zegt Patrick Potgraven van de VID. Bij de grens bij Ossendrecht in Noord-Brabant is het zo'n tien procent drukker geworden. Er gaan in beide richtingen zo'n duizend vrachtwagens per week extra de grens over. "Tegelijkertijd zien we dat op de A16 er zo'n 1500 vrachtwagens per week minder de grens over gaan."

De VID ziet dat er parallel aan de Belgische grens wordt gereden om op die manier zo kort mogelijk in België te rijden. Ook bij Tilburg en Etten-Leur is het vrachtverkeer toegenomen. Bij die plaatsen met zes procent. In België moet je sinds 1 april per kilometer afrekenen. "En dan is die berekening snel gemaakt", zegt Potgraven.

Potgraven denkt niet dat de 'sluiproute' een tijdelijke tendens is. "Er komt een nieuw evenwicht waarbij het rijden via Nederland voordeliger wordt dan via België. Dus dat betekent dat het een structureel effect heeft. En dat is met name voor de A2 maar in het bijzonder voor de A58 echt een probleem. Die A58 is al heel erg vol. En op sommige stukken maar twee rijstroken per rijrichting."

Gerelateerde artikelen