Nieuws12 mei '16 19:04

Meer asfalt is geen oplossing voor fileprobleem

Auteur: Madelon Meester

Dat hebben het Centraal Planbureau en het Planbureau voor de Leefomgeving onderzocht. De kilometerheffing - ook een vaak genoemde oplossing voor het fileprobleem - gaat volgens de onderzoekers ook niet werken.

Foto: ANP
Foto: ANP

Volgens Patrick Potgraven van de Verkeers Informatie Dienst is er eigenlijk geen oplossing voor het fileprobleem. "De enige oplossing voor de file is de file zelf. Er is zo veel latente vraag - mensen die eigenlijk de weg op willen maar het niet doen omdat het te druk is - dat wanneer je de wegen verbreedt, die onmiddellijk weer dichtslibben."

Vraag-aanbod
File zorgt volgens Potgraven voor een evenwicht tussen de vraag naar verkeersruimte en het aanbod aan verkeersruimte. "Zoals rente voor een evenwicht zorgt tussen de vraag naar geld en het aanbod daarvan. Als het heel druk is, kiezen mensen ervoor met het OV te reizen of niet te reizen. Iedereen heeft een filepijngrens. Zodra die wordt overschreden, zeg je: ik doe het niet meer."

Politiek probleem
Nederland is een van de weinige landen waar files als politiek probleem worden gezien. Onzin vindt Potgraven dat. "Mobiliteit is in Nederland relatief goedkoop. Je betaalt maar een keer voor het gebruik van de weg en daarna alleen nog voor de brandstof. Dat betekent dat het een heel sociaal systeem is. Je kunt het de minister niet kwalijk nemen dat als iets heel goedkoop is, er veel gebruik van wordt gemaakt. Het enige nadeel is dat je dan af en toe in de file staat."

Naar schatting is er in 2015 55 miljoen uur in de file gestaan. "Dat lijkt niet veel op 17 miljoen inwoners, maar veel mensen zitten nooit in de auto en anderen heel veel. Per automobilist is dat aantal uren dus behoorlijk.

Gerelateerde artikelen