Haribo ziet geen Gummi Beren op de weg
In Roosendaal is de allereerste Flagshipstore van snoepproducent Haribo geopend. Maar is snoepen nog wel van deze tijd?
Naast allerlei soorten snoep worden er in de nieuwe Haribo-winkel ook producten als handdoeken, bekers en knuffelberen verkocht. Het is nog een beetje een test, vertelt Joris Korenromp van Haribo aan verslaggever Rogiér Dankerlui:
"In Frankrijk en Duitsland bestaan al heel veel winkels als deze. Daar is al geëxperimenteerd en ging het goed. Het is voor ons iets heel nieuws. We weten nog niet of het in Nederland ook aan zal slaan."
Volgens Korenromp is Nederland nog steeds een snoepland. "We zijn hartstikke druk allemaal, we hebben dat verwenmomentje af en toe wel nodig. Wereldwijd hebben we 9400 verschillende soorten snoep en we willen dat graag laten zien."
Marc Nico Remijn van brancheorganisatie het Vakcentrum, vertelt dat de omzet in luilekkerland de afgelopen drie jaar redelijk stabiel is gebleven. "Er ging ruim 1 miljard euro om in de snoepbranche."
Of deze Haribo-winkel een succes wordt vindt Remijn lastig te voorspellen. "Het is niet echt te vergelijken met iets wat we al in Nederland hebben. Uiteindelijk zal de toegevoegde waarde bepalend zijn. Dat kan bijvoorbeeld een speciale smaak of verpakking zijn die nergens anders verkrijgbaar is."