
Verslaggever Harmen van der Veen ging langs in Den Haag. De benzine- en oliedampen zijn ver te zoeken in de werkplaats van De Lange. "De enige plek waar je nog olie tegenkomt is in de versnellingsbak."
Het begon allemaal toen De Lange als jongetje een brommermotor in een houten zeepkist zette. "Veel te veel lawaai en het stonk enorm. Ik sleutelde ook nog wel eens aan een wasmachine en kreeg een idee. Ik heb de motor uit een wasmachine gehaald en in een zeepkist gezet."
En dat werkte verrassend goed. De Lange: "Geen herrie, geen stank en een heel mooi regelbereik." Dat was in 1989. "Nu is het zaak om het ontwerp zo te maken dat de wagen zo gestroomlijnd en efficiënt is als een zonnecelwagen, maar met het volume van een conventionele stationwagen."
De Lange kan niet wachten tot hij in zijn eerste prototype kan rijden. "Dan is mijn droom, alweer, uitgekomen." En BNR stapt natuurlijk in, wanneer dat gebeurt.