Mobiliteit14 jun '16 12:16

EasyJet: 'Passagier is eerste prioriteit'

Auteur: Mark Hulstein

EasyJet wil niet bevestigen of het piloten uit het buitenland inzet om passagiers op tijd van A naar B te krijgen. Wel zijn de passagiers 'de eerste belangrijke prioriteit'. Daarna volgt een cao.

Foto: ANP
Foto: ANP

'Wij bekommeren ons nu om de passagier. Dat is de eerste belangrijke prioriteit en daar hebben we alles voor in het werk gesteld', zegt commercieel manager van easyJet William Vet. Hij reageert op de vakbond die zegt dat de vliegmaatschappij extra piloten als stakingsbrekers inzet. 'Het tweede is dat we een goede cao willen afspreken met onze piloten. En wij doen er alles aan om de passagier op tijd te vervoeren en veilig naar de bestemming te brengen', voegt hij er aan toe.

Alle vluchten gaan volgens easyJet gewoon door. Volgens vakbond VNV heeft easyJet buitenlandse piloten laten invliegen om de vluchten over te nemen. Ondanks dat passagiers dus gewoon hun vlucht kunnen nemen, doen reizigers er goed aan om van te voren te checken of hun vlucht volgens het schema vertrekt.

Manager Vet begrijpt VNV niet. 'We zijn al meer dan een jaar bezig om te praten over een cao. Gaandeweg zijn we heel erg gegroeid van één werknemer naar bijna 200. En we hebben allle mogelijke middelen aangepakt om die te bespreken. Dat er nu naar een staking wordt gegrepen is een groot middel dat wordt toegepast en daar zijn we uitermate teleurgesteld over', zegt Vet.

Vet zegt dat de besprekingen over een cao al een jaar bezig zijn. 'Voordat alle piloten bij ons begonnen hebben ze een contract gekregen. Voordat we begonnen zijn, zijn we ook naar de VNV toegestapt om aan te geven dat we dat contract wilden opzetten.  Gaandeweg willen we ook aan een cao werken. Dat is nu een jaar onderweg en ineens wordt een stakingsmiddel ingezet', legt Vet uit.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen