Het Kamerlid ergert zich kapot aan de reclame rondom programma's op de site Uitzending Gemist. 'Mijn programma begint pas na dertig seconden reclame, terwijl je iets wilt zien van een eerder moment waarbij de reclame natuurlijk ook al is uitgezonden.' De oppositiepartij vraagt staatssecretaris Dekker om te stoppen met online reclame bij het terugkijken van programma's op sites van de NPO. De Tweede Kamer debatteert vanmiddag over de Mediawet.
'Bedrag van niks'
Online reclame levert de publieke omroep een 'bedrag van niks' op, zegt Verhoeven. 'De STER-reclame op televisie is een belangrijke inkomstenbron', afgelopen jaar volgens de STER bijna 200 miljoen euro. Online is dat maar 4 miljoen euro.'
Verhoeven heeft daarnaast twee principiële bezwaren: allereerst is er door de Nederlandse televisiekijker al betaald voor het programma online via belastinggeld. 'En de publieke omroep is door reclames aan te bieden ook nog eens een concurrent van private nieuwsbedrijven als Telegraaf.nl, NU.nl en BNR.nl, die digitale reclame-inkomsten nodig hebben om overeind te blijven.'