Nieuws4 jul '16 22:50Aangepast op 5 jul '16 06:05

Waar blijven de Suikerfeest-etalages?

Auteur: Didi Levison

Het einde van de ramadan is in zicht en dat betekent: Suikerfeest! En bij een Suikerfeest horen cadeaus. Het liefst groot en duur. Een gouden kans voor de middenstander, all lijkt het duurdere segment deze kans te laten lopen..

In Saudi-Arabië weten ze wel raad met het einde van de ramadan: een driedaags shop om het Suikerfeest te vieren. Foto: ANP
In Saudi-Arabië weten ze wel raad met het einde van de ramadan: een driedaags shop om het Suikerfeest te vieren. Foto: ANP

Verslaggever Elfanie toe Laer bezoekt met marketingdeskundige Abdelaziz Aouragh de Amsterdamse P.C. Hooftstraat. ‘Nergens is een Suikerfeest-etalage te ontdekken’, merkt Toe Laer op. En dat is best wel vreemd als je bedenkt dat onze hoofdstad door heel veel rijke moslims vanuit de hele wereld bezocht wordt.

En de Chinezen dan?
Dat Chinezen graag geld uitgeven aan Europese luxegoederen is inmiddels wel tot de winkeliers doorgedrongen. ‘Maar die markt is een beetje aan het imploderen, het wordt steeds minder’, zegt Aouragh. Dat is volgens de marketingdeskundige op te merken uit de dalende omzet. Het aantal Arabieren is daarentegen een groeiende doelgroep en die heeft de P.C. Hooftstraat nog niet ontdekt.

Volgens Aouragh is 52 procent van de Arabische doelgroep jonger dan 25 jaar. ‘Het is een groep die geïnteresseerd is in nieuwe producten. Ze zijn heel futuristisch ingesteld en vooral gericht op Europese producten’, vertelt hij. Zijn advies aan winkeliers: ‘Stem je aanbod af op merken en producten waar de Arabische toerist interesse in heeft’.  


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen