Lifestyle6 jul '16 14:52

'Jongeren moeten beseffen dat alcohol bestellen not done is'

Auteur: Mark Hulstein

Jongeren komen nog te makkelijk aan drank en tabak. Dat blijkt uit onderzoek van bureau Nuchter in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid en Welzijn.

Foto: ANP
Foto: ANP

Volgens Joris Prinssen van Koninklijke Horeca Nederland ligt er in de toekomst een grotere verantwoordelijkheid bij de kopers van drank zelf. 'Het moet eigenlijk normaal worden dat als je naar de bar gaat om een biertje te bestellen, je meteen je ID laat zien. Dat is het op dit moment nog niet. Dat maakt het ook voor het personeel makkelijker.' Dat jongeren onder de 18 die een drankje willen bestellen dat niet doen, is volgens Prinssen het probleem. Ze zouden dat wel moeten doen.

Vooral bij bezorgdiensten, sportkantines en in de Horeca gaat het fout. Maar in een kwart van de gevallen leeft de horeca de leeftijdsgrenzen na, zo staat in het rapport te lezen. De wet dat jongeren onder de 18 geen alcohol mogen kopen is nu twee jaar van kracht. 'Je hebt te maken met mensen met een leeftijd die ooit al een biertje hebben gehad en dat nu ineens niet meer krijgen.'

In de cijfers is ook te zien dat jongeren minder vaak alcohol bestellen in horecagelegenheden. Maar dat het 'fout gaat', volgens Prinssen, bij de jongeren die al wel oud genoeg zijn om te bestellen. Zij bestellen vaak voor minderjarigen.

Koninklijke Horeca Nederland gaat binnenkort een campagne starten. Ze richten zich met de campagne op de jongeren die proberen alcohol te bestellen en niet op de horeca zelf, die het verstrekken. 'Alcohol bestellen onder de 18 is echt not done. Dat moet echt de cultuur worden waar we naartoe werken.' De campagne start na de zomer.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen