'Veel fijner als je jezelf kunt zijn'
Amsterdam kleurt de komende twee weken weer roze voor de Gay Pride. Wat betreft de acceptatie van homo's, lesbiennes, biseksuelen en transgenders valt er volgens de organisatie nog veel te verbeteren. Ook op de werkvloer.
Dit weekend begint in Amsterdam de Europese versie van de Gay Pride. Het evenement duurt twee weken en heeft een uitgebreid programma, met als hoogtepunt de botenparade op zaterdag 6 augustus. Gedurende die twee weken worden in totaal tegen de 1 miljoen bezoekers verwacht.
Soft target
Hierbij is er natuurlijk aandacht voor de veiligheid. Recentelijk richtte een man een bloedbad aan in een gayclub in Orlando. In Istanbul ging Gay Pride niet door. Bovendien is er in het algemeen de dreiging van aanslagen. Hoe is de organisatie van Gay Pride hieronder? 'Nee, geen angst. Onbezorgdheid ook niet, vat Lucien Spee, directeur van de Amsterdamse Gay Pride, zijn gevoel samen. Grootschalige evenementen, zegt hij, zijn per definitie kwetsbaar. 'We hebben wat meer contact gehad met de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding. Er zijn gelukkig geen concrete aanwijzingen dat er ook echt iets gaat plaatsvinden. Door de aantallen zijn we sinds Code Oranje natuurlijk wel een van de soft targets in Nederland. Maar dat is een Zomercarnaval ook, dat zijn alle grote festivals.'
Machocultuur
Afnemende tolerantie ten opzichte van homo's, lesbiennes, biseksuelen en transgenders noemt Spee 'veel beangstigender'. 'Dat is niet alleen onder migrantenjongeren. Ik zou ook niet graag willen dat mijn wiegje in de Biblebelt in Nederland staat. Daar vliegen ook de stenen door de ramen. We kunnen niet de ogen sluiten voor het feit dat het wel wat meer plaatsvindt onder migrantenjongeren. Dat heeft allemaal te maken met de machocultuur. Zodra mensen een migrantenjongere in zijn eentje tegenkomen, is het een heel ander karakter dan dat ze met zijn vijven of met zijn tienen zijn. En dat is niet alleen tegen homo's, maar ook in het algemeen tegen vrouwen, lesbo's, biseksuelen, transgenders, alles wat afwijkt van wat in hun ogen de hetero-normativiteit is.'
Er valt dan ook nog veel te winnen op het gebied van acceptatie, zegt Spee. Bijvoorbeeld in religie, sport en op de werkvloer. Hij legt uit: 'Het doet er natuurlijk niet zo toe of je gay of hetero bent in de sport, het gaat om wat je kunt. Maar het is wel veel fijner als je jezelf kunt zijn. Dan kun je je beter voorbereiden, zit je lekkerder in je vel, kunnen je resultaten misschien nog veel beter zijn.'
Diversiteit
Zo is het ook op de werkvloer. Uit een studie van het Sociaal en Cultureel Planbureau bleek dit voorjaar nog dat lesbiennes, homo's en biseksuelen op hun werk vaker te maken hebben met intimidatie en burn-outverschijnselen. Een goed diversiteitsbeleid loont dan ook, stelt Spee. De bedrijven die meevaren in de botenparade, hebben dit al begrepen. 'Het heeft jaren geduurd voordat bedrijven in de gaten kregen dat als je een diversiteitsbeleid voert binnen je bedrijf, je profit en je margin echt omhooggaan. Meestal is de board supergrijs. Zet daar een dame tussen, een moslim, een homo, een lesbo. Dan heb je in één keer heel veel meer invalshoeken en veel meer creatieve ideeën. Als je dat ook waardeert als bedrijf, ontwikkel je al het talent dat je in huis hebt.'
Hij legt uit: 'Iemand die zich fijn voelt op zijn werkplek is veel eerder geneigd om mee te denken in de interne processen. Daar komen heel veel bezuinigingsprocessen uit, verbeteringen, iemand meldt zich minder vaak ziek, mensen zijn bereid om wat langer over te werken, want je houdt van je baas. Je krijgt een soort van liefdesrelatie met je baas. Op het moment dat je niet geaccepteerd wordt door je baas, kom je alleen maar om je geld te verdienen en ben je precies op tijd weer weg.'