Podcasts12 jul '17 06:02Aangepast op 13 jul '17 12:56

Hoe lok je millennials naar een museum? Antwoord op deze & andere vragen door A.Vermeeren, Tu-Delft.

Voor de kleine musea in Nederland kan het nog wel eens lastig zijn om het hoofd boven water te houden. Waar grotere musea vaak wat meer mogelijkheden hebben tot voorlichting en promotie, draaien kleinere musea meestal op vrijwilligers en een klein budg...

Voor de kleine musea in Nederland kan het nog wel eens lastig zijn om het hoofd boven water te houden. Waar grotere musea vaak wat meer mogelijkheden hebben tot voorlichting en promotie, draaien kleinere musea meestal op vrijwilligers en een klein budget. Om deze kleine musea te helpen op een creatieve manier nieuw publiek te bereiken, is er vanuit de TU-Delft de onderzoeksgroep MuseumFutures opgericht: http://studiolab.ide.tudelft.nl/studiolab/vermeeren/research/ Wat bleek toen zij zich over deze vraag bogen? Door middel van een aantal simpele ingrepen in de context en bereikbaarheid van bijvoorbeeld een streekmuseum, bleek de “authenticiteit” van zo’n museum bij millennials te kunnen aanslaan. Een metastudie over kinderen in musea liet zien hoe je de betrokkenheid van die groep bij een museum kunt verhogen. Diverse andere projecten staan nog op stapel bij deze nog jonge groep van de Tu-Delft, die onder leiding van Dr. Arnold Vermeeren staat. In een gesprek met Rolf den Otter verteld Arnold Vermeeren hier over en sluit af met “hoe je een klein meisje in een museum kunt laten terugkomen”…

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen