Ook Duitse mediabedrijven azen op jouw data
Grote Duitse televisiezenders en internetbedrijven gaan de strijd aan met Google en Facebook. Het draait allemaal om het verkrijgen van data. Onder andere Zalando en RTL Duitsland willen samen een 'data-pool' maken, om zo meer online advertentie-inkomsten te pakken.
Derk Marseille, correspondent in Duitsland, vertelt dat het gaat om de inlogmomenten. 'Als je nu ergens inlogt, heb je vaak de optie om te kiezen voor inloggen met je Facebook-account. Dat scheelt de gebruiker de moeite van het aanmaken van een profiel, of het invullen van allerlei gegevens. Maar wat je daarmee ook doet, is Facebook toestemming geven om jouw data te gebruiken.'
En dat vindt een groep Duitse bedrijven niet eerlijk. Volgens hen hebben grote partijen als Facebook veel te veel macht en dus werken ze aan een eigen inlog-optie. 'Ze zeggen dat ze dit veel transparanter gaan doen en dat de gebruiker veel beter op de hoogte wordt gesteld van het gebruik van de data, maar het blijft natuurlijk een business model', benadrukt Marseille. 'Het is gemak in ruil voor data. Het is maar de vraag of het voor de consument beter wordt.'
Wanneer het volgens Marseille echt interessant wordt, is wanneer dit soort partijen ook de internet-infrastructuur gaan aanbieden. 'Dat bijvoorbeeld één partij al jouw internethandelingen stuurt', zegt Marseille. 'Nu wordt er nog relatief weinig gedaan met de data, maar we kunnen ervan uitgaan dat deze straks altijd op de één of andere manier commercieel zal worden gebruikt.'