Sport2 jun '23 13:49

'Affaire Van Eerd startsein vertrek Jumbo uit F1'

Auteur: Lotte van Coevorden

Dat Jumbo stopt met de sponsoring van Max Verstappen, en ook geen geld meer steekt in de Dutch Grand Prix, is een direct gevolg van de affaire rond voormalig Jumbo-baas Frits van Eerd. Dat zegt sportmarketeer Ruud van der Knaap naar aanleiding van een eerder besluit van het supermarktconcern om te stoppen met de sponsoractiviteiten. 'Die zaak is het startsein geweest van deze hele exercitie.'

Eerder dit jaar stopte de supermarkt ook al met de sponsoring in de motorsport. Ook overweegt het bedrijf of het zijn naam nog wel wil verbinden aan schaats- en wielerploeg Jumbo Visma. 'De sponsoring is een grote kostenpost voor Jumbo', zegt Van der Knaap. 'Ze hebben het jarenlang als een belangrijk instrument gebruikt om hun merk dichter bij de Nederlandse consument te krijgen. In totaal gaat het om ruim twintig miljoen euro.'

Lees ook | Jumbo stopt met sponsoring Max Verstappen

Volgens Van der Knaap, die werkt bij sportmarketingbureau Triple Double, is er een duidelijk patroon te zien bij Jumbo. Hij zegt dat er na de witwasaffaire rond voormalig topman Frits van Eerd een stroomversnelling op gang is gekomen waarbij Jumbo zich terugtrekt uit sponsordeals.

Terug naar de kern

Volgens de nieuwe Jumbo-topman Tom van Veen moet het bedrijf terug naar de kern. Formule 1 is een mondiale sport en Jumbo is een Nederlands bedrijf, redeneert hij, en het bedrijf moet zich daarom weer gaan richten op de Nederlandse markt.

Je kunt hier op twee manieren naar kijken, stelt Van der Knaap. Enerzijds vindt hij het begrijpelijk dat Jumbo ervan af wilt. 'Zowel de wielerploeg als Max Verstappen realiseren heel veel zichtbaarheid buiten de Nederlandse landsgrenzen, waar Jumbo uiteindelijk niet heel veel aan heeft.'

Langs de andere kant zijn het ook wel twee van de allergrootste en meest succesvolle sportorganisaties van Nederland, erkent hij. 'Zowel Max als de wielerploeg winnen race na race. En je wilt je als merk natuurlijk ook wel heel graag aan succes verbinden.'

Dutch Grand Prix

De Grand Prix zal nu ook een vervangende sponsor moeten vinden. 'Jumbo was een hele interessante partij voor hen. Maar, de Dutch Grand Prix is een succes, ik kan me niet voorstellen dat er geen andere retailers zijn die dat zouden willen overwegen. Een online retailer of een drogisterij bijvoorbeeld', zegt Van der Knaap.

Jumbo heeft bovendien nog een aantal andere sportsponsorships lopen, bijvoorbeeld bij de schaats- en wielerploeg. 'Er is nog steeds een optie dat Jumbo wel verbonden blijft aan die ploeg, maar in een andere rol. Dus niet meer als naamgever, maar misschien gewoon als sponsor. Dat contract verloopt over twee jaar dus er is nog tijd om daar over na te denken.'

Lees ook | Jumbo heroverweegt sportsponsoring: 'Bedrijf zit niet in z'n allerbeste fase'

Van der Knaap verwacht dat we Jumbo nog wel gaan terugzien als sponsor in de sport, maar niet op de korte termijn. 'Een groot merk als Jumbo vaart wel bij associaties met hun merk. Maar ik denk dat ze toch eerst eventjes een rustperiode zullen inlassen.'

Jumbo gaat aan het einde van het raceseizoen stoppen met het sponsoren van Formule 1-coureur Max Verstappen en de Dutch Grand Prix in Zandvoort.
Jumbo gaat aan het einde van het raceseizoen stoppen met het sponsoren van Formule 1-coureur Max Verstappen en de Dutch Grand Prix in Zandvoort. (ANP / PA Images / Alamy - Sport)

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen