De opvallendste carrièremoves van 2016
Ook in 2016 maakten bestuurders opmerkelijke overstappen. Van Shula Rijxman to Wim Pijbes, maar ook topman Sander van der Laan van Ahold vond een nieuwe uitdaging.
Ahold-topman Sander van der Laan vond zijn uitdaging bij de discount retailer Action. 'Dat is de hele andere kant van het retail spectrum maar eigenlijk doet hij daar precies hetzelfde', zegt Mattijs Kropholler, headhunter en managing partner bij Maes & Lunau. 'Hij blijft zich bezighouden met uitbreiden en daar boekt hij ook nog eens veel succes. Dat is mooi om te zien.'
Wim Pijbes ging van het Rijksmuseum naar museum Voorlinden in Wassenaar. 'Dat heeft niet heel lang geduurd, hij begon per 1 juli maar verruilde op 1 oktober de functie van directeur in voor die van bestuurslid.'
Shula Rijxman werd eerst waarnemend bestuursvoorzitter van de Nederlandse Publieke Omroep en per 1 september werd ze definitief voorzitter. 'Raar dat het zo lang heeft geduurd', vindt Kropholler. 'Maar wel een mooie overstap.'
Gunning & Levi
Daarnaast wil Kropholler nog de overstap van Tex Gunning en Marcel Levi uitlichten. 'Gunning maakte de overstap van TNX Express naar Leaseplan. Hij was eigenlijk al met pensioen maar gaat nu toch de uitdaging aan om Leaseplan te moderniseren.' En hoewel Marcel Levi pas vanaf 1 januari gaat beginnen als bestuursvoorzitter van University College London Hospitals, een verbond van vijf academische opleidingsziekenhuizen in de Britse hoofdstad, willen we hem toch meenemen. 'In Nederland zou hij als bestuursvoorzitter van het Amsterdams Medisch Centrum (AMC) de fusie met het VUMC leiden maar hij gaat nu toch het avontuur aan in Engeland', zegt Kropholler.
Trends
Voor 2017 denkt Kropholler dat de trend digitalisering zich nog verder gaat doorzetten bij de bestuurders. 'Wij hebben bij Maes & Lunau vaak de vraag binnengekregen op zoek te gaan naar een Chief Digital Officer. Bedrijven willen echt werk maken van het digitaliseren van hun verdienmodel.' Maar die CDO’s zijn vaak moeilijk te vinden, de vraag is in ieder geval groter dan het aanbod. Maar ze zijn te vinden! 'Het zijn veelal wat jongere mensen die opgegroeid zijn met de digitale wereld', verduidelijkt Kropholler. 'Het probleem is vaak dat ze verstand moeten hebben van het digitale speelveld én organisaties kunnen veranderen, dat is een lastige. Bij jonge kandidaten is soms de 'change capability' wat minder.'