Arbeidsmarkt2 jan '17 21:25Aangepast op 3 jan '17 09:27

Japanse verzekeraar verruilt werknemers voor supercomputer

Auteur: Wesley Schouwenaars

Slecht nieuws voor 34 medewerkers van de Japanse verzekeraar Fukoku Mutual Life Insurance. Ze worden namelijk vervangen door de kunstmatige intelligentie van IBM-supercomputer Watson. Dat schrijft Bright.nl op basis van de Japanse nieuwssite The Maichini.

Foto AFP/IBM
Foto AFP/IBM

De technologie wordt ingezet om automatisch verzekeringsdocumenten te scannen. Hierbij gaat het om documenten zoals ziekenhuisdossiers, waarbij de computer de informatie indeelt op bijvoorbeeld ziekten en de medische geschiedenis van de patiënt, schrijft de nieuwssite.

Investering in twee jaar terugverdiend

Het bedrijf bespaart met de supercomputer ieder jaar ongeveer 1,1 miljoen dollar aan loonkosten. De installatie van het systeem bedraagt 1,7 miljoen dollar en het onderhoud 128.000 dollar per jaar. Toch zou de investering in minder dan twee jaar zijn terugverdiend. 'Het is wel duur, maar dit is wel waar de wereld heengaat. De nieuwste artificial intelligence technologie kan gewoon moeilijkere taken gaan overnemen. En dan zal je ook zien dat daar minder mensen voor nodig zijn', zegt Tijmen Blankevoort, Chief Tech officer van artificial intelligence bedrijf Scyfer.

In de toekomst zal de kunstmatige intelligentie steeds meer taken gaan overnemen, denkt Blankevoort. 'Alles waar een sterk repetitief karakter in zit. Handelingen die we echt elke dag blijven doen, kunnen straks door computers overgenomen worden. Bijvoorbeeld in de accoutancy. Dat is heel veel invoerwerk. Documenten lezen, overzetten.'

Banen onder druk van technologie

Volgens The Maichini laat de stap van het Japanse verzekeraar om werknemers te vervangen door een computer zien dat ook werkplekken voor hoogopgeleiden kunnen verdwijnen door de opkomst van technologie. Voor de verzekerden heeft de komst van de digitale superwerknemer wel een voordeel, want doordat gegevens sneller worden ingevoerd kan er ook sneller worden uitbetaald bij een claim.

'Dit verhaal in Japan is eigenlijk het begin. En over tien jaar dan is misschien wel 50 procent van de branche op deze manier geautomatiseerd', zegt Blankevoort.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen