Met koekjes de bijstand uit
Koekjes zijn niet alleen lekker, ze kunnen mensen ook helpen uit de bijstand te komen. Althans, dat is de filosofie van Koeckebakkers, een organisatie die koekjes verkoopt en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt begeleidt.
Het lijkt op het eerste gezicht een vreemde combinatie, maar volgens initiatiefnemer Joep Langen is dat het niet. 'Het is een product waarbij mensen ambachtelijk bezig zijn, het gevoel hebben dat ze er toe doen en er zit schaalbaarheid in, dus het is groot te maken.'
'Wauw, wat lekker'
Met name het feit dat je iets maakt dat anderen lekker vinden, is volgens Langen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, en die al lang in de bijstand zitten, een belangrijk pluspunt. 'Niets is mooier dan een product maken waarvan iemand anders een minuut later zegt: 'Wauw, wat lekker.' Dat is een groot cadeau voor mensen met een gebrek aan zelfvertrouwen.'
De organisatie van Langen bestaat uit drie onderdelen: de bakkerij die koekjes verkoopt, een Koeckebar in Amsterdam waar je koekjes en koffie kunt krijgen, en een ontwikkelingsprogramma van negen maanden voor mensen in de bijstand. 'Zij krijgen workshops, cursussen en begeleiding om er achter te komen wie ze zijn, wat ze willen en wat ze kunnen', zegt Langen. 'Uiteindelijk willen we ze duurzaam van werk voorzien.'
Koekverkoop en subsidies
De eerste acht mensen die deelnamen aan het project hebben nu allemaal een baan. Op termijn wil Langen nog vier bakkerijen openen waar elke negen maanden zeven tot acht mensen een programma volgen. 'De ambitie is om ook Rotterdam en Utrecht op korte termijn te gaan bedienen', zegt Langen.
Het bedrijf bekostigt de lonen van de mensen die het programma volgen en de koekjes bakken met de verkoop van de koekjes zelf. De rest, zoals de workshops en extra begeleiding, wordt nu nog betaald met geld van gemeentes. Op termijn hoopt Langen dat ook het bedrijfsleven wil investeren. 'We willen de bv Nederland inspireren om sociale en commerciële doelstellingen hand in hand te laten gaan.'