
Misschien wel het bekendste voorbeeld van een hybride docent is Mark Rutte, die na het slotdebat voor de verkiezingen snel naar huis moest omdat hij de volgende dag weer voor de klas moest staan om maatschappijleer te geven. Maar hij is lang niet de enige: één op de acht leraren in het voortgezet onderwijs combineert lesgeven met een baan als onderzoeker, ondernemer, het hebben van een eigen accountantsbureau, of het ontwikkelen van spellen voor het onderwijs, om zomaar eens wat voorbeelden te noemen. Dé hybride docent bestaat misschien wel niet, zegt Marius Bilkes, voormalig hybride docent en initiatiefnemer van het project Hybride Docent. ‘Het is heel divers.’
Lees ook: Combi-docent moet lerarentekort oplossen
Voordelen van hybride lesgeven
Het combineren van banen is iets van alle tijden. Toch zou het nu zomaar eens de oplossing kunnen zijn voor het lerarentekort. Eén op de vijf hoogopgeleide Nederlanders zegt wel voor de klas te willen staan, als ze dat kunnen combineren met ander werk. De mensen die dat nu al doen ervaren veel voordelen: zo doen ze meer wat ze leuk vinden en kunnen, ervaren ze meer persoonlijke groei en zijn ze creatiever in hun werk.
Maar het werkt ook andersom: tweederde van de leraren ziet een baan naast het lesgeven wel zitten. Dus naast extra instroom kan de hybride docent ook voor extra uitstroom zorgen.
Bekijk hier het filmpje van De Hybride Docent: