Arbeidsmarkt10 jun '17 20:00Aangepast op 10 jun '17 21:54

Streepje voor met een millennial-strategie

Auteur: Thijs Baas

Een millennial-strategie is onmisbaar voor bedrijven die met hun tijd mee willen gaan. Om het maximale uit deze nieuwe generatie toetreders tot de arbeidsmarkt te halen, moet je hun behoeften goed kennen, zegt Thomas Benedict, oprichter InContext, in BNR Werkverkenners.

Foto: Hollandse Hoogte
Foto: Hollandse Hoogte

Millennials - de generatie geboren tussen grofweg 1984 en 2000 - vinden ervaringen bijvoorbeeld belangrijker dan geld en ze willen zich graag blijven ontwikkelen in hun loopbaan. Een bedrijf dat open staat voor verandering heeft dan ook een streepje voor, constateert Benedict, die zelf als 'Generatie X'er' veel met millennials werkt. Met het oog op de moderne, digitale producties die hij maakt is deze groep wat hem betreft onmisbaar en een millennial-strategie hoort daarbij. 'Het is de grootste generatie ooit en straks zijn ze gewoon het gros van je workforce. Ze zijn op bepaalde punten ook echt anders dan wij waren.'

Alles over Werkverkenners

 

Generatieconflicten zijn van alle tijden, zegt Benedict. Waar de Generatie X nog reageerde op de vaak wat hippie-achtige babyboomers en zich richtte op scoren, winnen, geld verdienen en gave coole dingen doen, is de millennial nadrukkelijk uit op ervaring. 'Bijvoorbeeld reizen, leren, veel verschillende dingen doen - en niet over tien jaar, maar nú. Dingen meemaken en verhalen vertellen, daar gaat de millennial voor. Wij waren hartstikke ambitieus en het maakte niet zoveel uit wat daar voor nodig was. Ervaringen halen was voor ons niet belangrijk.'

Onbegrepen semi-jongeren

Jorinde Luchtmeijer, trainer-consultant bij InContext, is millennial in optima forma. Al hecht ze zelf niet al te veel waarde aan die term. 'Ik associeer er een wat onbegrepen groep semi-jongeren mee die nu aan het werk komt en die wat anders vraagt dan hiervoor is gedaan. Ik zie de struggle om zo goed mogelijk in hun werk te zitten, met vrijheid en de ruimte om zelf dingen te kunnen bepalen. Bedrijven begrijpen dat 'ik, ik ik' niet zo goed. Aan de andere kant zoeken wij heel erg naar betekenisgeving, dus niet alleen op jezelf gericht maar ook juist de andere kant op.'

Initiatiefrijk, optimistisch, ambitieus, flexibel en besluitvaardig, het zijn zomaar een paar kwalificaties die Huub Nelis, oprichter van Youngworks, aan de gemiddelde millennial toedicht. 'Ze hechten aan authenticiteit en gelijkwaardigheid en verwachten respect, zonder dat ze ervan uitgaan dat ze dat eerst moeten verdienen. Je kunt op verschillende manieren kijken naar de waarden van een generatie: als je zegt dat ze heel initiatiefrijk zijn, kunnen 40-plussers zeggen dat ze nogal eigenwijs zijn. Ambitieus is mooi, maar het kan ook heel erg op zichzelf gericht zijn.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen