
Dat blijkt uit onderzoek door onder meer adviesbureau Berenschot onder HR-managers. Ruim de helft van de werkgevers heeft moeite om geschikt personeel te werven. Komend jaar verwacht zelfs bijna twee derde van de ruim duizend ondervraagde personeelsmanagers in de problemen te komen wat dit betreft. In 2016 had nog 36 procent van de werkgevers problemen om vacatures vervuld te krijgen. Een jaar eerder was dat minder dan een kwart.
Volgens Hans van der Spek, manager van Kenniscentrum HRM bij Berenschot en medeverantwoordelijk voor het onderzoek, liggen de problemen over het algemeen niet aan de HR-professionals. 'Ten dele is het sneller gegaan dan ze hebben ingeschat. Ik denk ook dat het hen wat moeite kost om de andere onderdelen in de organisatie mee te krijgen - bijvoorbeeld het management - om voldoende aandacht te besteden aan het werven en behouden van medewerkers.'
Sectoren
In de sectoren ICT en techniek zijn de problemen het grootst. Ook in de gezondheidszorg, de groot- en detailhandel en de industrie heeft meer dan 60 procent van de werkgevers moeite om functies te vervullen. Volgend jaar verwachten werkgevers in het onderwijs de meest door personeelstekorten geplaagde sector te worden. Bijna vier op de vijf voorziet dan problemen.
Werkgevers in Noord-Holland-Noord hebben bijna allemaal (89 procent) moeite om geschikte kandidaten te vinden. In de regio Rijnmond geldt dit voor 40 procent van de kandidaten.
Creativiteit geboden
Om toch op te vallen bij potentiële werknemers proberen bedrijven zich te profileren. Dat doen ze vooral door hun bedrijfscultuur en sfeer te benadrukken. Bijna de helft van de bedrijven geeft ook hoog op van de producten die ze hebben en spraakmakende opdrachten die ze binnenkrijgen. Secundaire arbeidsvoorwaarden worden ook ingezet om zich te onderscheiden. Van der Spek: 'Je zult creatief moeten zijn en dat is sowieso een traject dat je ziet. Louter en alleen communiceren: 'we hebben aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden, kom bij ons' werkt niet meer. Je zult duidelijker moeten maken waarom jouw organisatie de place to be is.'