
Een derde van de ondervraagden overweegt namelijk serieus ontslag te nemen bij de huidige functie. Bovendien heeft 16 procent dat ook daadwerkelijk gedaan.
Jongeren
Werkdruk is natuurlijk een logische verklaring voor stress, maar jongeren leggen vooral zichzelf die druk op, zegt Robert van Veggel, managing director van Hays:
'Ze zijn continu beschikbaar en bereikbaar. Ze willen op het werk en in het sociale leven overal aan meedoen. Ik heb het idee dat daardoor het stressniveau bij jonge mensen wel toeneemt.'
Een probleem is dat een meerderheid van de jonge managers niet weet hoe ze signalen van stress bij hun medewerkers moeten herkennen.
Gesprek aangaan
Volgens Petra van de Goorbergh, directeur van OVAL, de brancheorganisatie voor arbodiensten, ligt de verantwoordelijkheid bij beide partijen. 'Het feit dat eenderde zegt: ik wil ontslag nemen, terwijl de enige reden werkstress, hoge werkdruk is, dan heb je als organisatie en leidinggevende iets niet goed gedaan, maar ook als medewerker.'
Van de Goorbergh erkent dat het voor een werknemer lastig kan zijn om erover te beginnen: een manager kan immers concluderen dat iemand zijn/haar werk niet aankan. 'Wij zeggen altijd: je moet een integrale aanpak voor werkdruk en werkstress neerzetten in je organisatie. Je maakt duidelijke afspraken met elkaar, ook als er nog helemaal geen werkstress aan de hand is, zodat werknemers zich ook veilig voelen om zo'n geprek aan te gaan en niet inderdaad denken: o, ik word gezien als zeur of dat soort zaken, want dat is heel vaak helemaal niet het geval.'