
Postmarktdeskundige Joost van Raay noemt het een onvermijdelijke stap. 'De postmarkt krimpt. Dat weet iedereen volgens mij.' De postmarkt verloor de afgelopen jaren in de dubbele cijfers aan omzet. Toch is de liberalisering van de postmarkt volgens Van Raay geen mislukking. 'We zijn daar in 1989 mee begonnen en eind jaren negentig zijn er een aantal postbedrijven in Nederland gecreëerd. Die hebben tot buitengewoon goede prijzen geleid in de markt. Ik durf de bewering wel aan dat die bedrijven de afgelopen zeventien jaren voor de helft van de prijs hun post hebben laten bezorgen.'
Digitalisering gaat door
Dat we toch weer terug gaan naar één postbezorger, gaat desondanks wel gebeuren. 'Als we kijken naar onze kinderen: met één veegje maken ze het aan en maken ze het uit, want aan liefdesbrieven doen ze niet meer. Een bankoverschrijving is een Tikkie geworden. Die digitalisering gaat heel hard door. Dat betekent dat die krimp, in combinatie met de impact die dat heeft op de winstgevend, dit onvermijdelijk maakt. Ik denk dat het snel gaat gebeuren ook.'