Arbeidsmarkt11 mrt '18 20:31

Boos op Uber

Auteur: Jolijn Mes

Afgelopen week werd bekend dat taxichauffeurs op 20 maart een aanslag op het hoofdkantoor van Uber in Amsterdam beraamden. In oproepen werd geweld niet geschuwd. Waarom zijn mensen zo boos op het taxibedrijf?

Volgens Rens Lieman, journalist en schrijver van het boek ‘Uber voor alles’, is het een fantastisch bedrijf voor de consument: ‘Het heeft ons veel gebracht voor de ervaring van een taxi bestellen. Maar: het zijn ook boeven geweest in het misleiden van de autoriteiten. Dat is wel duidelijk geworden de afgelopen jaren. En je kunt allemaal maren plaatsen bij de werkomstandigheden van de chauffeurs die voor Uber rijden.’

Taxichauffeurs komen in actie

Dat er een actie komt, valt volgens Lieman wel in de lijn der verwachting: ‘Taxichauffeurs in Amsterdam hebben al laten zien dat als ze iets niet bevalt, ze in actie kunnen komen. Dat hebben we jaren geleden gezien bij de taxioorlog, maar ook een paar jaar geleden met UberPop. Dat was de taxidienst waarbij particulieren chauffeurtje kunnen spelen. Daar is ook naar gehandeld. Chauffeurs hebben UberPop-chauffeurs klemgereden, achtervolgd. Dat is een kleine groep, maar het is wel een bewijs dat chauffeurs bereid zijn tot actie over te gaan.’

Begrijpelijk

Lieman begrijpt die woede best: ‘Die chauffeurs voelen dat hun vak heel erg veranderd is. Dat is niet overdreven en daar heeft Uber zeker aan bijgedragen. Ze zijn ook boos dat Uber werkt aan een zelfrijdende auto, want dat maakt hun hele beroep overbodig. Dus het is allemaal wel begrijpelijk. Of je het ermee eens bent, is een tweede.’

Ook de Uberchauffeur is boos

Niet alleen ‘normale’ taxichauffeurs zijn boos, ook veel Uberchauffeurs zijn niet erg gelukkig. ‘Die boosheid ligt vooral bij de commissie’, vertelt Lieman, ‘Uber pakt een kwart van elke rit. Dat vinden ze te hoog. Je ziet ook dat chauffeurs heel erg overgeleverd zijn aan de technologie die Uber ontwikkelt. Terwijl ze vroeger misschien wat meer invloed hadden in hoe hun werk eruit ziet, is die invloed toch echt afgenomen. Het is de programmeercode die eigenlijk bepaalt waar ze werken, hoe lang ze werken en zelfs wat ze verdienen.’

Lieman noemt dat ‘je algoritme is je baas geworden’: ‘Als je moet knokken voor je inkomen, heb je geen vrijheid. Dan ga je werken op de tijden dat Uber aangeeft dat je het meeste geld kunt verdienen.’

Gerelateerde artikelen