Arbeidsmarkt7 mrt '18 17:55Aangepast op 7 mrt '18 20:32

Met een actieve, frisse blik is altijd een vrouw te vinden

Auteur: BNR Webredactie

Morgen is het Internationale Vrouwendag. En aan de vooravond daarvan hebben we bij BNR stilzwijgend een experiment gedaan: een uitzending van het programma BNR Zakendoen, met alleen maar vrouwelijke gasten - omdat het aantal vrouwen juist in de boardroom achterblijft.

Jorn Lucas, de samensteller van BNR Zakendoen, en Elze Ghijsen, programmamanager coalitie beeldvorming in de media bij Women Inc, houden de bevindingen tegen het licht. Lucas ondervond de nodige weerstand onder BNR-collega's, die enigszins huiverig waren voor een actievoerende redactie. Aan de andere kant bleken veel vrouwen bij het boeken van de gasten voor de uitzending enthousiast over de uitnodiging. Vaak waren ze verhinderd, maar hielden ze zich wel van harte aanbevolen voor een toekomstige uitzending.

Welke vragen stel je aan wie

Door ermee bezig te zijn en actief met een andere blik te kijken, is er volgens Elze Ghijsen veel mogelijk. Natuurlijk ben je als radiomaker afhankelijk van het nieuws, en doe je dagelijks verslag van het wereldnieuws. Maar tegelijkertijd ben je ook degene die het nieuws creëert. 'Dus wát laat je zien, wie laat je aan het woord en welke vragen stel je aan wie? Dat zorgt toch nog steeds voor stereotype beelden: we zoeken nog heel erg naar bevestiging. We worden dagelijks overspoeld door duizenden beelden en die vormen hoe je over de wereld, anderen en jezelf denkt.'

Gerelateerde artikelen