Luister ook | BNR Zakendoen: Jet de Ranitz (InHolland) & Lifeguard
Begrip
Begrip voor de sector is een eerste noodzakelijkheid. Want door al die fiscale regelgeving is er altijd sprake van interpretatie en dat maakt de druk in de sector ongelofelijk hoog. 'Door die hoge werkdruk vallen mensen uit, wordt de druk op presteren nog hoger, kom je in een negatieve spiraal en gaan nog meer mensen weg. En de reactie daarop is nog meer regels invoeren', zegt Hofstee. De aanklacht van Hofstee tegen onze maatschappij is dat we het niet meer accepteren wanneer er iets fout gaat.

Vertrouwen
De allereerste verantwoordelijkheid van de ondernemer is netjes volgens de regels werken. Maar we moeten af van de enorme claimcultuur, want die werkt volgens Hofstee enorm verlammend. 'We zouden ons vanuit begrip voor de complexiteit meer moeten verdiepen in elkaar', zegt Hofstee. En daaropvolgend moeten we elkaar meer vertrouwen.
Stress
We zouden moeten stoppen met professionals zo nauwgezet te controleren, vindt Hofstee. Door professionals weer veel meer ruimte te geven en ze serieus te nemen, zal ruimte ontstaan om deze problemen aan te pakken, meent Hofstee. 'We moeten een maatschappij creëren waar werk bijdraagt aan je gezondheid in plaats van afbreuk doet.'
Lees ook | 'Accountancy moet meer en beter communiceren over fraudebestrijding'