Arbeidsmarkt12 mrt '20 10:04Aangepast op 12 mrt '20 13:50

Reisbranche en industrie in rij voor werktijdverkorting

Auteur: BNR Webredactie

Door de uitbraak van het nieuwe coronavirus is het voor bedrijven mogelijk om werktijdverkorting aan te vragen bij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. 1.700 bedrijven hebben daar tot nu toe gebruik van gemaakt. Werkgevers hoeven dan minder uren voor werknemers te vergoeden, terwijl het lagere loon wordt aangevuld met een uitkering.

Den Haag Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Den Haag Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid ( ANP XTRA Lex van Lieshout)

Volgens Sector Econoom Sonny Duijn bij ABN Amro, die de cijfers opvroeg bij het ministerie, is het aantal bedrijven dat werktijdverkorting aanvroeg 'enorm opgelopen'. Inmiddels staat de teller op 1.700. 'Veel bedrijven claimen tijdelijk twintig procent minder werk te hebben als gevolg van de coronacrisis', zegt Duijn. Wat dit de staat gaat kosten is onduidelijk, dat hangt volgens Duijn sterk af van de omvang van de betrokken bedrijven. Ondernemers die denken in aanmerking te komen voor de regeling moeten dat goed kunnen onderbouwen, zegt Duijn

Wat is werktijdverkorting?

Omdat de coronacrisis – net als een brand of een overstroming – niet onder de reguliere ondernemingsrisico’s valt, biedt het aanleiding om met succes onder de regeling te vallen. De overheid biedt met de werktijdverkorting de helpende hand aan ondernemers die te maken hebben met acuut omzetverlies als gevolg van de coronacrisis. Met de regeling kunnen zij direct hun kosten drukken, zonder de werknemers tekort te doen. De regeling wordt momenteel veel vaker aangevraagd dan normaal.

Het sterk oplopende aantal bedrijven dat deze regeling aanvraagt, loopt parallel met het verloop van de coronacrisis. De uitbraak in startpunt China zorgt nog altijd voor aanbodverstoringen. Het Aziatische land draait nu op 70 tot 80 procent van de capaciteit. Zolang dit geen 100 procent is, blijft de ‘werkplaats van de wereld’ nog haperen en blijven later in te halen achterstanden oplopen. Een grote groep binnen de aanvragers van de werktijdverkorting zijn dan ook industriële bedrijven die onderdelen nodig hebben uit het buitenland. Als de toelevering aanhoudend voor dergelijke bedrijven zou stokken, kunnen zij hun producten op een gegeven moment meer niet afwerken en lopen ze omzet mis, terwijl de kosten doorlopen.

Een toestel van Corendon bij Schiphol.
Een toestel van Corendon bij Schiphol. (ANP / Remko de Waal)

Zware impact van coronavirus

De coronacrisis heeft zich inmiddels verspreid en verdiept. Door een oplopend aantal besmettingen in andere landen bestaat het risico op een breuk in het vertrouwen bij ondernemers en consumenten wereldwijd, ook in Europa. Dit leidt er bijvoorbeeld toe dat evenementen worden uitgesteld of afgelast. Ook stellen consumenten hun vakanties uit, zowel naar landen met een hoog risico als, in minder mate, naar andere gebieden. Dit betekent dat de reisbranche minder omzet maakt dan voorzien, terwijl reisondernemers wel hun personeel moeten doorbetalen. Een logisch gevolg is dat ook de reisbranche sterk vertegenwoordigd is onder de aanvragers van werktijdverkorting.

1.700 bedrijven

Inmiddels wordt de regeling ingezet voor ruim 4100 werknemers van diverse bedrijven. Deze bedrijven kunnen in ieder geval 6 weken van de regeling gebruikmaken, met een optie tot verlenging naar 24 weken. De aantallen zullen de komende tijd naar verwachting snel toenemen, aangezien een groot aantal bedrijven nog in afwachting is van het oordeel van de overheid.

Ook voor een wat langere termijn wordt verwacht dat de bedrijven zich voor werktijdverkorting tot de overheid blijven wenden. Daarbij zullen meer bedrijven uit andere sectoren dan de reisbranche en de industrie een aanvraag doen, zoals uit de logistiek. Zo gaf expediteur Van Donge en De Roo in de media aan een verkorting te hebben aangevraagd. 'Een paar weken terug was de handel ongeveer 60 procent minder dan normaal', stelt Dennis De Roo van het bedrijf tegenover RTV Rijnmond. 'Wat we nu zien is dat het werk weliswaar iets toeneemt, maar dat de export nog steeds 30 procent minder is en de import 40 procent. Op termijn gaan we het zeker voelen. Er zullen meer bedrijven zijn die dit de komende tijd gaan aanvragen, en door het veranderde karakter van de gevolgen van de coronacrisis zal dit over diverse branches zijn.

Gerelateerde artikelen